Afta huulessa

Hei

Mikä on afta, entä herpes?

Minulle tulee aika usein afta huuleeni ja se sattuu.

Vastaus

Hei

Aftat ovat suun haavaumia. Ne ovat vaarattomia, mutta kivuliaita.

Aftat eivät tartu ja paranevat yleensä itsestään.

Voit kysyä aftojen hoitoon neuvoja apteekista.

Herpes on viruksen aiheuttama rakkulainen alue huulessa, muualla ihossa tai sukupuolielimessä.

Herpes voi tarttua toiselle ihmiselle kosketuksesta.

Jos herpeksen oireet ovat lievät, ne voivat mennä itsestään ohi, eikä niitä tarvitse hoitaa.

Jos herpes tulee usein uudestaan tai siihen liittyy voimakkaita oireita, pitää mennä lääkäriin.

Myös herpeksen hoidosta saat lisää tietoa esimerkiksi apteekista.