Koulu

Voiko kehitysvammainen käydä normaalia peruskoulua?

Vastaus:

Monet kehitysvammaiset käyvät normaalia peruskoulua. Jokainen koululainen saa yksilöllistä apua oppimiseen. Kehitysvammaiset oppilaat tarvitsevat usein tukea enemmän kuin muut.

Koulu

Mutta ketään ei saa pakottaa menemään kouluun eihän?

Vastaus:

Suomessa ei ole koulupakkoa. Se tarkoittaa sitä, että kouluun ei ole pakko mennä. Mutta Suomessa on oppivelvollisuus, mikä tarkoittaa sitä, että jokaisen suomalaisen on osallistuttava perusopetukseen. Perusopetusta voi antaa esimerkiksi oma vanhempi omassa kodissa.

Kouluun on pakko mennä, jos opetusta ei saa muualta. Peruskoulun jälkeen ei ole pakko opiskella. Eli ketään ei voi pakottaa menemään esimerkiksi ammattikouluun, jos hän ei itse sitä halua.

Koulu

Hei! Millainen olit koulussa? Oliko sinulla joku lempiaine kouluaikoina? Entä osaatko englantia tai ruotsia?

Vastaus:

Hei! Pidin koulussa äidinkielestä. Osaan englantia ja ruotsia. Ruotsia en osaa kovin hyvin.