Kyllä minulle tehdään lobotomia

Lääkäri keroi minulle, että se pitää tehdä, että en enää saisi raivokohtauksia. Saan raivokohtauksia, kun asiat eivät mene kuten tahdon eli joudun menemään vaikka päivätoimintaan, vaikka en haluaisi. Leikkausaika on jo päätetty ja ohjaavat kiusaavat minua että minun aivoja ei voi leikata koska minulla ei ole niitä.

Vastaus:

Suomessa ei tehdä lobotomia-leikkauksia. Oletko varma, että olet ymmrtänyt asian oikein? Sinulla on oikeus saada terveyteesi liittyvää oikeaa tietoa, niin että ymmärrät asiat varmasti oikein.

Kaikilla ihmisillä on aivot, myös kehitysvammaisilla ihmisillä. Kehitysvammaisten ihmisten aivot ovat vain hieman erilaiset. On todella ruma vitsi sanoa, että sinulla ei ole aivoja.

Sinun on myös hyvä tietää, että pävätoimintaan osallistuminen on vapaaehtoista. Sinun ei tarvitse mennä päivätoimintaan, jos et halua. Kyse on itsemääräämisoikeudesta. Sinulla on oikeus päättää itse, mitä haluat päivisin tehdä.

Voit ottaa yhteyttä sosiaalitoimiston omatyöntekijääsi. Hänen kanssa voit keskustella sinun palveluistasi. Voitte miettiä, mitä vaihtoehtoista toimintaa voit tehdä päivisin.