Lemmikkien pito ja vammaisuus

Hei! Voidaanko lievästi kehitysvammaiselta aikuiselta kieltää esim. lemmikkieläinten pito tai seurustelu siksi, että tällä on lievä kehitysvamma? Olen lievästi kehitysvammainen, eikä minun esim. anneta seurustella siksi, että en muiden mielestä osaa valita itselleni oikeanlaista seurustelukumppania.

Vastaus: Aikuiselta ei voida kieltää lemmikkieläimen hankkimista tai seurustelua vain siksi, että hänellä on kehitysvamma.

Lemmikin omistamiseen ja seurusteluun liittyy kuitenkin paljon vastuuta. Vastuu tarkoittaa sitä, että huolehtii asioista.

Esimerkiksi lemmikkieläimen omistajan pitää huolehtia siitä, että lemmikki saa riittävän usein ruokaa ja juomaa. Lemmikki tarvitsee myös paljon liikuntaa ja tekemistä.

Asutko yksin vai yhdessä muiden ihmisten kanssa? Jos asut esimerkiksi vanhempiesi kanssa tai ryhmäkodissa, sinun kannattaa jutella lemmikin hankkimisesta heidän kanssaan.

Ennen lemmikin hankkimista kannattaa jutella myös tuttujen kanssa, jotka omistavat lemmikkieläimen.

Myös seurustelusta kannattaa jutella läheisten ihmisten kanssa. Voisit esimerkiksi kertoa heille, miksi haluat seurustella. Jos joku haluaa kieltää sinulta seurustelun, voisit kysyä häneltä, miksi. Esimerkiksi vanhempasi saattavat pelätä seurusteluun liittyviä asioita kuten seksiä ja sydänsuruja.