Lomat

Onko avotyötä tekevällä samat lomat kun tuetun työn tekijällä?

Vastaus:

Avotyö on kunnan tarjoamaa sosiaalipalvelua. Jokainen kunta päättää, millaisia taukoja avotyössä käyvillä henkilöillä on. Usein avotyöntekijöillä on neljän viikon kesätauko.

Tuetussa työssä käyvä on työsuhteessa. Kun työntekijä on työsuhteessa, hänelle kertyy vuosilomaa. Lomaa kertyy yleensä 2 tai 2,5 päivää kuukaudessa.

Myös osa-aikaisesta työstä kertyy lomaa, jos työntekijä tekee töitä vähintään 14 päivää tai 35 tuntia kuukaudessa.

Loman pituus riippuu siis siitä, kuinka paljon henkilö on tehnyt töitä.

Työntekijä saa loman ajalta palkkaa. Monilla työpaikoilla työntekijä saa myös lomarahaa, joka on noin puolet vuosiloman ajan palkasta.

Lomat

Minä en ole koulussa enää, mutta rupesin tuumaamaan näitä lomia. Nyt on hiihtoloma, seuraavaksi on kesäloma ja sitten joululoma, voi olla että on lomia vielä enempikin, mutta mun mielestäni lomia on riittävästi, joten ei niitä lomia tarvi olla noin montaa. Eihän koululaiset muuta ole kun lomalla, eli mitä järkeä koulunkäynnilläkään on.

Vastaus:
Erilaisia lomia on todella aika paljon, ja varmaan joku on sinun kanssasi samaa mieltä siinä, että lomia on jopa liikaa. Kertun mielestä kunnon loma aina välillä on ihan hyvä. Kun lomalla lepää ja rentoutuu välillä, jaksaa sitten taas olla koulussa tai opiskelemassa tai työssä.