Miksi ihmisillä on usein 2 tai 3 etunimeä?

Miksi useimmilla ihmisillä on Suomessa kaksi tai jopa kolme etunimeä? Yleensä kuitenkin käytetään vain sitä ensimmäistä nimeä.

Minullakin on kolme etunimeä ja käytännössä kukaan ei koskaan sano koko nimiyhdistelmääni. Ne kaksi seuraavaa nimeä usein vain roikkuvat siellä nimiyhdistelmässä mukana. Joskus ne näkee kirjoitetun vaikka johonkin postissa tulleeseen laskuun etunimen ja sukunimen lisäksi. Yleensä on vain pelkkä etunimi sukunimen lisäksi.

Vastaus:

Kyseessä on tapa. Lapselle halutaan antaa kaksi tai kolme etunimeä. Suomeen tämä tapa tuli 1600-luvulla. Ensin sitä käyttivät aateliset. Yleiseksi tavaksi se muuttui 1800-luvulla.

Toista ja kolmatta nimeä ei tosiaan usein sanota ääneen. Joissain virallisissa posteissa ne saattavat olla näkyvissä. Esimerkiksi sairaalasta tulevassa postissa.