Miksi toimintakeskuksessa on pakko käydä?

Onko toimintakeskuksessa käytävä vain siksi, että toiset sanovat niin? Sosiaalityöntekijä, sukulaiset, toimintakeskuksen ohjaajat ja kaikki sanovat, että siellä on käytävä, koska on käytävä jossain joka päivä.

Sitten minua rasittaa se, kun pakotetaan käymään joka päivä lenkillä. Minun pitää käydä lenkillä 2-3 kertaa päivässä niin, että on hiki ja jalkoihin sattuu. En saa särkylääkettä kipuun, enkä puhtaita vaatteita hikisten tilalle. Sitten minua moititaan, että haisen hielle. Ja kuitenkin hoetaan, että on terveellistä kävellä, etten sairastu diabetekseen.

Vastaus:

Sinun ei ole pakko käydä toimintakeskuksessa, jos et halua. Siellä käyminen on täysin vapaaehtoista. Aikuisella ihmisellä on oikeus päättää omista asioistaan. Sitä kutsutaan itsemääräämisoikeudeksi.

On myös väärin pakottaa sinua käymään lenkillä 2-3 kertaa päivässä. On totta, että kävely ja ulkoilu on terveellistä. Sinä päätät kuitenkin itse haluatko käydä kävelyllä ja kuinka usein.

Voit lukea lisää itsemääräämisestä tästä osoitteesta (www.verner.net/selko).