Mistä löytäisin luotettavan ihmisen?

Mistä löytäisin luotettavan aikuisen ihmisen, jolla olisi aikaa ja halua kuunnella minua ja huoliani, koska sellaista ihmistä ei oikein ole? Kaikki sopivat ihmiset ovat joko liian kiireisiä tai eivät jostain syystä välitä kuunnella minua. Minulla on henkisesti paha olla, mutta kukaan ei jaksa tai halua auttaa minua. Olen itsekin aikuinen ja tietenkin kuuntelisin itsekin toisen huolia vastavuoroisesti.

Vastaus:

Onpa kurja tilanne.

Joskus pahasta olosta on hyvä puhua ammattilaisen kanssa. Tällainen ammattilainen voi olla esimerkiksi terveydenhoitaja, lääkäri tai terapeutti. He ovat hyviä kuuntelemaan ja osaavat antaa neuvoja.

Voit päästä juttelemaan ammattilaisen kanssa esimerkiksi terveyskeskuksen kautta. Voit soittaa tai mennä käymään lähimmässä terveyskeskuksessa.

Sano, että haluat varata ajan terveydenhoitajalle tai lääkärille. Kerro, että sinulla on paha olla ja haluat puhua tunteistasi jonkun kanssa.

Voit myös kertoa jollekin tutullesi, että haluat jutella pahasta olostasi jonkun ammattilaisen kanssa. Pyydä häneltä apua ajan varaamisessa.

Omista tunteista puhuminen on tärkeää. Puhumisen lisäksi pahaan oloon voi auttaa liikunta. Kun minulla on paha olla, lähden reippaalle kävelylenkille. Lähteminen voi tuntua joskus vaikealta, mutta se kannattaa.

Puhumisen ja liikunnan lisäksi suosittelen tekemään asioita, joista sinulle tulee hyvä olo.

Millaisia asioita tykkäät tehdä? Millaisista asioista sinulle tulee hyvä olo?

Tsemppiä!