Olen kyllästynyt avotöihin

Olen kyllästynyt minun avotöihin. En kehtaa sanoa sitä muille, sillä he luulevat minun viihtyvän siellä hyvin. Halusin itse avotöihin ja pääsin minun unelmatyöpaikkaan töihin. Tai niin minä luulin.

Oikeasti en viihdykään siellä. Paikan henkilökunta ei tunnu pitävän minusta. Taidan olla heidän mielestä liian laiska ja hidas. Mitä minun pitäisi tehdä? Haluaisin lopettaa avotyön, mutta se olisi noloa, koska halusin sinne itse töihin ja olen siellä töissä vain yhtenä päivänä viikossa.

Vastaus: 

Avotyössä käyminen on vapaaehtoista. Jos et halua enää käydä siellä, kerro siitä sosiaalityöntekijällesi tai palveluohjaajallesi.

Minun mielestäni sinun kannattaisi kuitenkin vielä miettiä asiaa. Kerroit, että sinusta tuntuu, että työkaverisi eivät pidä sinusta. Sanoit, että luulet heidän pitävän sinua hitaana ja laiskana. Nämä ovat sinun tunteitasi. Kannattaisi jutella niistä avotyönohjaajasi kanssa.

Voi olla, että työkaverisi eivät oikeasti ajattele sinusta niin. Voi myös olla, että työkaverisi eivät ymmärrä, miksi teet töitä hitaammin kuin muut. Siksi olisi tärkeää keskustella asiasta sinun avotyöpaikallasi. Työtehtäviäsi voidaan myös miettiä uudelleen sinulle paremmin sopiviksi.

Kannustan keskusteluun, että asia ei ainakaan jäisi vaivaamaan.