Olenko tyhmä?

Mulla on älyllinen kehitysvamma. Merkitseekö se, että olen tyhmä, kun mielestäni olen fiksu ihminen?

Vastaus:

Hei

Kehitysvamma ei tarkoita, että on tyhmä.

Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää joitain asioita. Kehitysvammainen ihminen tarvitsee tavallista enemmän aikaa uusien asioiden oppimiseen.

Kehitysvamma on lääketieteellinen diagnoosi. Se kertoo ihmisestä hyvin vähän. Se ei kerro, millainen ihminen on tai miten fiksu ihminen on.

Fiksuutta ja viisautta on niin monenlaista.

Meillä jokaisella on erilaisia vaikeuksia ja vahvuuksia. Esimerkiksi minulle matikka on vaikeaa, mutta olen mielestäni fiksu ihmissuhteissa.

On hienoa, että tunnet itsesi ja tiedät, että olet fiksu.