Oman kirjan kirjoittaminen

Haluaisin kirjoittaa oman kirjan. Miten se tapahtuu? Jos onnistun kirjoittamaan kirjan, niin mihin se lähetään ja miten? Jos sen kirjoittaa tietokoneen kirjoitusohjelmalla, niin pitääkö se tulostaa tietokoneelta ulos vai mitä sille tehdään? Mistä tietää, että on kirjoittanut tarpeeksi tekstiä kirjaan? Mistä tietää, että se ei ole hirveän lyhyt mutta ei myöskään liian pitkä?

Haluaisin kirjoittaa kirjan, joka olisi osittain minun elämänkerta ja osittain itse keksimäni tarina. Se olisi siis minun elämänkerta muutettuna vähän erilaiseksi.

Vastaus:

Sinulla on hieno suunnitelma. Ehdottaisin, että alat ensin ihan vain kirjoittaa tarinaasi. Keskity kirjoittamiseen. Älä mieti kuinka pitkä kirjan pitäisi olla tai mihin valmiin tekstin voi lähettää. Tarinasi on tärkein asia. Anna sen syntyä ilman ajatusta siitä, millainen sen pitäisi olla.

Kun olet saanut tarinan valmiiksi, voit alkaa miettiä jatkoa. Kustantajat ottavat vain hyvin harvan heille lähetetyn kirjan julkaistavaksi. Moni saakin oman kirjansa julkaistuksi omakustanteena. Tämä tarkoittaa sitä, että maksaa itse kirjan teon kustannukset. Palveluja omakustanteisen kirjan julkaisemiseksi tarjoaa Suomessa usea taho. Mutta nyt ensin vain kirjoittamaan. Tsemppiä!