Palkkaa työstä: Epäreilu avotyö

Miksi avotyötä on? Eikö se ole epäreilua? Ja miksei kaikki saa kunnon palkkaa työstä?

Vastaus:

Avotyötoimintaa kehitettiin 1990-luvulla. Tavoitteena oli, että avotyön kautta avautuisi polkuja palkkatöihin.

Niin ei kuitenkaan käynyt, vaan avotyötoiminta jäi kuntien pysyväksi toiminnaksi.

Avotyötoiminnasta ei makseta palkkaa. Avotyötoiminta on epäreilua, jos toinen samaa työtä tekevä saa työstään palkkaa.

Toisilla ihmisillä on parempi työkyky kuin toisilla. Jos ihmisellä on heikko työkyky, työtoiminta voi olla hänelle paras vaihtoehto. Työtoiminta on sosiaalipalvelua. Siitä ei makseta palkkaa.

Jos ihmisellä on hyvä työkyky, hänelle pitää maksaa palkkaa työstään.