Pelkään, että kuolen

Yksi minun tuntema ihminen kuoli aivan yllättäen. Nyt minua on alkanut pelottamaan, että minäkin voin kuolla koska tahansa ja ihan yllättäen, niin kuin se minun tuntema ihminen kuoli. Mitä voin tehdä? En ainakaan voi puhua muiden kanssa pelostani. Kaikki kun sanovat, että ei semmoisia saa puhua, kun yritän puhua tästä. He sanovat, että en saa puhua minun kuolemisestani tai se voi toteutua, että kuolen.

Vastaus:

Sinun ei tarvitse pelätä sitä, että kuolet yllättäen. Koita miettiä ja tehdä ihan muita asioita. Mieti ja tee asioita, jotka tekevät sinut iloiseksi. Jos pelottavat asiat tulevat mieleesi, lähde vaikka ulos kävelylle. Liikkuminen auttaa usein pahaan oloon ja pelkoihin.

Moni ihminen pelkää kuolemaa ja monen on vaikea puhua kuolemasta. Minun mielestäni pelottavista asiaista kannattaa kuitenkin puhua. Puhuminen helpottaa oloa. Siksi olisi hyvä, että sinulla olisi joku, jonka kanssa voisit puhua tunteistasi.

Jos sinulle läheiset ihmiset eivät halua puhua kuolemasta, voit varata ajan terveyskeskukseen. Kerro, että haluat puhua peloistasi ammattilaisen kanssa. Kuolemasta puhuminen ei voi aiheuttaa kuolemaa.