Pitkät avioliitot ja hääpäivien nimet

Kuinka pitkään on kestänyt maailman pisin avioliitto?
Mistä eri hääpäivien nimet ovat saaneet alkunsa? Mitä tarkoittavat hopeahäät ja kultahäät? Entä rubiinihäät?

Vastaus:

Etsin vastauksen netistä. Ilta-Sanomien sivulta löysin jutun, joka kertoi pariskunnasta, joka oli naimisissa 90 vuotta. Karam Chand ja Katari Chand asuivat Englannissa. Aviomies Karam kuoli vuonna 2016, kun hän oli 110-vuotias.

Hopeahäitä vietetään, kun on pariskunta on ollut naimisissa 25 vuotta. Kultahäitä vietetään, kun pariskunta on ollut naimisissa 50 vuotta. Rubiinihäitä viettävät ovat olleet naimisissa 40 vuotta.

Kultahäät ja hopeahäät ovat nimiä, jotka ovat samat kaikissa maissa, joissa vietetään hääpäiviä. Muiden hääpäivien nimet vaihtelevat eri maissa. Kultahäät arvellaan saaneen mallin katolisesta kirkosta, jossa juhlittiin jokaista 50 vuotta riemuvuotena Raamatun ohjeen mukaisesti. Myöhemmin Riemuvuosi muuttui kultavuodeksi. Tämän tarkempaa vastausta en löytänyt kysymykseen, mistä nimet ovat saaneet alkunsa.