Saako asuntolan ohjaaja kiroilla?

Saako asuntolan ohjaaja kiroilla asukkaiden kuullen ollessaan töissä? Minusta ei saa ja minua ahdistaa, kun yksi ryhmäkodin ohjaaja kiroilee ja puhuu rumia siellä.

Olen yrittänyt puhua asiasta, mutta kun minulle vain nauretaan ja sanotaan, että kyllä aikuisen pitää kestää kiroilu. Mutta se ei ole kivaa, kun hän puhuu minusta ja käyttää sopimattomia sanoja ja muut nauravat.

Miten saisin hänet uskomaan, että hän ei minun kuulteni kiroilisi? Hän vain nauraa ja sanoo, että nehän ovat vain sanoja eikä sanat satuta ketään. Minua ne satuttavat. Minut on kasvatettu niin, että sellaiset sanat kuuluvat huonoihin käytöstapoihin ja niitä käyttävät vain sivistymättömät ihmiset. Itse en kiroile koskaan.

Vastaus:

Ohjaajan pitäisi minun mielestäni ottaa huomioon se, että ahdistut hänen kiroilusta. Olet kuitenkin kertonut, että hänen rumat puheet loukkaavat sinua. Erityisen ikävää on, että hän puhuu rumasti sinusta.

Ohjaajan käytöstavat ovat huonot. Ei ole liikaa vaadittu, että hän puhuisi nätimmin, kun olet paikalla. Onko teillä asuntolassa laadittu yhdessä säännöt, mitä ei saa tehdä? Puhutaanko siellä mitään kiroilusta?

Voisit kysyä häneltä, miltä hänestä tuntuisi, jos sinä kiroilisit ja puhuisit hänestä rumia. Onko se hänen mielestään sopivaa käytöstä?