Saanko itse päättää?

Itse oon täysi-ikäinen jo, mutta tuntuu siltä, että mä en ite saa päätää elämästä.

Vastaus:

Kurjaa, että sinusta tuntuu, ettet saa päättää omista asioistasi.

Juttele niiden ihmisten kanssa, jotka mielestäsi päättävät puolestasi. Kerro heille, miltä sinusta tuntuu. Kerro, että haluaisit päättää omista asioistasi. Miettikää yhdessä, miten tämä onnistuisi.

Omista asioista päättäminen ei ole aina helppoa. Kaikki tarvitsevat joskus tukea päätösten ja valintojen tekemiseen.

Miettikää yhdessä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Mistä asioista haluat päättää itse ilman muiden tukea?
  • Millaisiin päätöksiin haluat tai tarvitset muiden tukea?
  • Millaista tukea haluat tai tarvitset päättämiseen?

Tsemppiä!