Sääntöihin ja rutiineihin takertuminen

Miksi jotkut ihmiset takertuvat erilaisiin sääntöihin, aikatauluihin ja rutiineihin eivätkä suostu joustamaan niistä milliäkään?

Tiedän että erilaisista säännöistä ja rutiineista on hyötyä, koska silloin monet asiat sujuvat helpommin. Esimerkiksi liikenteessä noudatetaan liikennesääntöjä. Bussit kulkevat tietyn aikataulun mukaan tietyillä reiteillä.

Tiedän muutaman henkilön, jotka hermostuvat ihan kamalasti, jos päivällinen syödään 5 minuuttia myöhemmin kuin yleensä. He saattavat hermostua myös siitä, jos bussi tulee 2 minuuttia myöhässä. Minun mielestäni noin pienistä jutuista ei kannata hermostua. Jos bussi tulee vaikka 15 minuuttia myöhässä, niin silloin minäkin hermostun. Minusta se on ihan normaalia.

Vastaus:

Joillekin ihmisille rutiinit ovat erittäin tärkeitä. Rutiinit ja aikataulut tuovat turvallisen tunteen. Jos asiat eivät mene niin kuin he ovat tottuneet, tulee turvaton olo.

Me olemme kaikki erilaisia. Joillekin aikataulut ovat hyvin tärkeitä, toisille taas ei.