Tämmöinen kysymys

Hei

Minun oma ohjaajani sanoi kerran, että kun minun älyllinen kapasiteetti on yli 40, niin osaan paljonkin tiettyjä asioita ja että en osaisi näin paljon, jos se olisi alle 40.

Mitä mieltä sinä olet ohjaajani väitteestä?

Minun oma ohjaaja on tosi kiva ja kohtelee minua aikuisena naisena, vaikka minulla on ihan selkeä kehitysvamma. Minun älyllinen kapasiteetti on yli 40, mutta alle 50. Mutta olen tyytyväinen nykyiseen elämääni. Ja sen on vain joku korkeampi voima tarkoittanut, että elän elämäni keskiasteisesti kehitysvammaisena.

Vastaus

Hei

Älykkyysosamäärä kertoo jotain siitä, miten oppii ja ymmärtää uusia asioita. Se ei kerro kaikkea ihmisen kyvyistä ja taidoista.

Kahdella ihmisellä voi olla sama älykkyysosamäärää ja silti he osaavat eri asioita ja pärjäävät eri tavoin.

Psykologi arvioi älykkyysosamäärän yleensä nuoruusiässä. Tieto älykkyysosamäärästä tarvitaan, kun suunnitellaan palveluita.

Koska älykkyysosamäärä kertoo vain vähän ihmisen kyvyistä, sitä ei kannata miettiä liian paljon.

Sen sijaan on hyvä pohtia omaa elämäänsä, juuri kuten olet tehnytkin.

Mukava kuulla, että olet tyytyväinen elämääsi.

Onko elämässäsi jotain, johon haluaisit muutosta? Kaipaatko elämääsi jotain uutta?