Villakoirat

Miksi villakoiria löytyy eri kokoisina? Eikö se ole vähän erikoista, että saman rodun koirat ovat niin eri kokoisia keskenään?
Kesällä minä luulin yhtä pikkuista villakoiraa pennuksi, mutta se olikin melkein 5-vuotias. Se villakoira olisi melkein mahtunut minun käsilaukkuni. Minä luulin, että villakoirat ovat aina isoja.

Vastaus:

Villakoirasta on neljä eri kokoa. Isovillakoira, keskikokoinen villakoira, kääpiö villakoira ja ns. toyvillakoira. Toy on englantia ja tarkoittaa lelua.

Koiria on jalostettu eri kokoisiksi niiden käyttötarkoituksen mukaan. Aluksi villakoirat oli pelkästään isoja. Niitä käytettiin apuna metsästyksessä. Pienemmät koot on jalostettu seurakoiriksi. Nykyisin kaikki villakoirat ovat lähes aina seurakoiria. Villakoirat ovat muun muassa suosittuja siruksessa. Ne oppivat helposti erilaisia temppuja ja ovat hienon näköisiä.