Aluevaalit
Suomessa järjestetään aluevaalit ensimmäistä kertaa.
Varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina 23. tammikuuta 2022.
Vaikuta yhteisiin asioihin
Aluevaaleissa valitaan edustajat aluevaltuustoihin. Aluevaltuustot päättävät uusien hyvinvointialueiden asioista.
Uudet hyvinvointialueet järjestävät sosiaalipalvelut, terveyspalvelut ja pelastustoiminnan. Sosiaalipalveluita ovat esimerkiksi vammaispalvelut.
Tähän asti kunnat ovat järjestäneet nämä palvelut.
Kun äänestät aluevaaleissa, vaikutat meille kaikille tärkeisiin palveluihin.
Voit äänestää oman alueesi ehdokasta
Jos sinulla on äänioikeus aluevaaleissa, saat ilmoituksen äänioikeudesta postissa tai sähköpostissa.
Saat äänestää oman hyvinvointialueesi ehdokasta.
Hyvinvointialueet ovat
- Ahvenanmaa
- Etelä-Karjala
- Etelä-Pohjanmaa
- Etelä-Savo
- Kainuu
- Kanta-Häme
- Keski-Pohjanmaa
- Keski-Suomi
- Kymenlaakso
- Lappi
- Pirkanmaa
- Pohjanmaa
- Pohjois-Karjala
- Pohjois-Pohjanmaa
- Pohjois-Savo
- Päijät-Häme
- Satakunta
- Uusimaa
- Varsinais-Suomi
Helsinkiläiset eivät äänestä aluevaaleissa.
Tietoa ehdokkaista saat esimerkiksi lehdistä, televisiosta tai netistä.
Voit äänestää ennakkoon tai vaalipäivänä
Voit äänestää aluevaaleissa vaalipäivänä tai sitä ennen eli ennakkoon.
Vaalipäivä on 23. tammikuuta 2022.
Vaalipäivänä voit äänestää äänestyspaikassa, joka lukee äänioikeusilmoituksessasi.
Voit äänestää ennakkoon missä tahansa ennakkoäänestyspaikassa. Ennakkoäänestyspaikkoja on esimerkiksi monissa kuntien virastoissa ja kirjastoissa.
Jos olet sairas tai äänestäminen äänestyspaikalla on kohtuuttoman vaikeaa, voit äänestää ennakkoon kotonasi.
Ilmoita kotiäänestyksestä puhelimella tai lomakkeella oman kuntasi keskusvaalilautakunnalle. Lautakunnan puhelinnumero on äänioikeusilmoituksessasi.
Myös sairaaloissa ja laitoksissa voi äänestää ennakkoon.
Näin äänestät ennakkoon:
Näin äänestät vaalipäivänä:
Huolehdi puhtaudesta äänestyspaikalla
Noudata näitä ohjeita äänestyspaikalla:
- Pidä riittävä etäisyys muihin ihmisiin.
- Huolehdi käsien puhtaudesta. Käytä käsihuuhdetta.
- Voit käyttää äänestyspaikalla kasvomaskia tai kasvovisiiriä.
- Poista kasvomaski, jos vaalivirkailija pyytää.
- Jos haluat, voit tuoda mukana oman kynän.
Koronatilanne voi vaihdella eri puolilla maata. Seuraa tiedotusta, vaikuttaako koronatilanne äänestämiseen omassa kotikunnassasi.
Äänestämiseen saa apua
Äänestyspaikalla voit pyytää apua vaalivirkailijoilta. He neuvovat ja auttavat sinua kaikissa tilanteissa.
Ääneystyspaikalla on myös vaaliavustaja. Jos et itse pysty täyttämään äänestyslippua, voit pyytää vaaliavustajan avuksi äänestyskoppiin.
Vaaliavustajana voi toimia myös henkilö, jonka olet itse valinnut, esimerkiksi omainen tai läheinen.
Vaaliavustaja ei saa kertoa kenellekään, ketä äänestit.
Lue lisää aluevaaleista selkokielisestä esitteestä.
Lataa tästä selkokielinen aluevaaliesite (pdf)
Lähde: Aluevaalit 2022 -esite