Kokemuksia edunvalvonnasta

Minkälainen on 
hyvä edunvalvoja?

Kysyimme kolmelta Me Itse -yhdistyksen jäseneltä 
kokemuksia ja ajatuksia edunvalvonnasta.

Kari Käkelä on tyytyväinen edunvalvojaansa

Kari Käkelä

Kari Käkelä on Sodankylästä. Hän kertoo näin:

Minulle on tärkeää, ettei edunvalvoja ole liian tiukka.
Olen aina sanonut, että minun asioihini ei tarvitse turhaan puuttua. Minulta pitää aina kysyä lupa, kun on kyse omista asioistani.

Edunvalvojani kanssa soittelemme ja puhumme raha-asioistani.
Yleensä olemme yhteydessä minun omasta aloitteestani.
On hyvä, että minulla on edunvalvoja, joka auttaa minua silloin,
kun tarvitsen apua. Hän esimerkiksi selvittää asian, jos en ole saanut palkkaani.

Tällä hetkellä asiat toimivat hyvin edunvalvojani kanssa.
Saan käyttää omat rahani 
niin kuin haluan.

Toivo Huhta hoitaa raha-asiansa itse

Toivo Huhta

Toivo Huhta on Ylitorniosta. Hän kertoo näin:

Minulla ei ole edunvalvojaa, hoidan raha-asiani itse.
Olen hyvä säästämään rahaa. Maksan laskut tietokoneella,
jonka käyttämiseen saan tarvittaessa apua asuntolan hoitajalta.
Kaikki päätökset teen kuitenkin itse. Olen tyytyväinen, että saan
päättää itse omista asioistani. Olen kuitenkin valmistautunut siihen, että saatan joskus tarvita edunvalvojaa. Olen 65-vuotias
ja ikää tulee koko ajan lisää.

Voi olla, että 
voin tarvita joskus edunvalvojan, jos esimerkiksi muistini heikkenee. Jos tarvitsen edunvalvojan, haluan että hän ajattelee 
minun parastani ja ottaa huomioon mielipiteeni.
Edunvalvoja ei saa tehdä päätöksiä oman päänsä mukaan.

Eija Rantanen haluaisi päättää itse

Valokuva Eija Rantasesta.

Eija Rantanen

Tamperelainen Eija Rantanen
 kertoo omasta tilanteestaan näin:

Olen yhteydessä edunvalvojaani kerran kuukaudessa.
Puhumme raha-asioistani. Soitan hänelle, jos esimerkiksi
olen lähdössä reissuun ja tarvitsen rahaa sitä varten.

Hyvän edunvalvojan kanssa on helppo keskustella.
Edunvalvojan täytyy ymmärtää, että hän ei voi tehdä päätöksiä
minun puolestani.

Toivon, että 
voisin päättää enemmän omista raha-asioistani.
Osaan säästää rahaa ja pystyisin hoitamaan asioita
enemmän itse.

Teksti: Laura Kotila ja Jaana Teräväinen
Kuvat: Laura Kotila

Juttu on julkaistu Leijassa 2/2014.