Edustan vammaisia ihmisiä

Mies seisoo lumisessa metsässä. Hän katsoo kameraan. Miehellä on silmälasit ja harmaat hiukset.

Heikki Suvilehto on valittu Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen
vammaisneuvostoon. Hän kertoo, mitä ajattelee uudesta tehtävästään.

Vaikutan hyvinvointialueen vammaisneuvostossa

Olen Heikki Suvilehto.

Olen ollut oman kunnan vammaisneuvostossa kolme vuotta. Kotikuntani on Pyhäjärvi.

Nyt olen saanut uuden tehtävän.

Pyhäjärven vammaisneuvosto esitti minua toukokuussa ehdokkaaksi hyvinvointialueen vammaisneuvostoon.

Minut valittiin tehtävään.

Hyvinvointialueen vammaisneuvosto toimii alueellisesti koko maakunnan eli hyvinvointialueen alueella.

Hyvinvointialueen tehtävä on järjestää sosiaalihuolto, terveydenhuolto ja pelastustoimi.

Ennen tätä tekivät kunnat.

Edustan kaikkia vammaisia ihmisiä

Hyvinvointialueet ovat uusi asia. Ne ovat uutta meille kaikille.

Edustan kaikkia oman kuntani vammaisia ihmisiä.

En ole pelkästään meikäläisten eli kehitysvammaisten ihmisten asialla.

Toimin koko Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen kaikkien vammaisten ihmisten hyväksi.

Ajattelen, että uusi tehtävä on erilainen kuin kunnan vammaisneuvostossa.

Se on myös haaste.

Tunnen hyvin meikäläisten asiat ja nyt saan tutustua muiden vammaisten ihmisten tilanteeseen.

Hyvinvointialueen vammaisneuvostossa käsitellään myös terveysasioita, mutta aion pääasiassa keskittyä vammaisten ihmisten asioihin.

Tähän asti olen toiminut meikäläisten asioiden kanssa, esimerkiksi Tukiliitossa.

Minun mielestäni kehitysvammaisia vaikuttajia tarvitaan lisää.
Tietääkseni minun lisäkseni kuntien vammaisneuvostoissa ovat olleet mukana vain Suvi Ontto-Panula ja Ulla Topi.

Nyt minä olen ensimmäinen kehitysvammainen ihminen, joka on valittu alueelliseen vammaisneuvostoon.

Aluevaltuutetut, ottakaa yhteyttä

Jokaisella hyvinvointialueella toimii aluevaltuusto.

Toivon, että aluevaltuutetut ovat yhteydessä oman alueensa vammaisneuvostoihin.

Voimme kertoa heille vammaisten ihmisten näkökulmista.

Kaikille vammaisille ihmisille yhteisiä tärkeitä asioita ovat lähipalveluiden säilyminen ja esteettömyys, kuten selkokieli.

Selkokielen edistämisessä on vielä paljon tehtävää.

Myös teknologiassa täytyy tehdä esteettömiä ratkaisuja, sillä kaikki eivät hallitse uutta teknologiaa.

Vammaisten päivä on joka vuosi 3.12. Hyvinvointialueiden vammaisneuvostot voisivat toimia yhdessä niin, että vammaisten päivästä tulisi liputuspäivä.

3.12. muistuttaa yhteiskunnassa siitä, että me vammaiset ihmiset olemme olemassa.

Teksti: Heikki Suvilehto
Selkomuokkaus: Jaana Teräväinen
Kuva: Laura Vesa

Juttu on julkaistu alun perin Leija-lehden numerossa 1/2023.