Suomi Euroopan unionissa

Äänestämällä voit vaikuttaa valintoihin

Jyrki Katainen, Tarja Cronberg, Petri Sarvamaa ja Satu Hassi

Suomen pääministeri Jyrki Katainen juttelemassa suomalaisten europarlamentaarikkojen kanssa. Kuva: Mathieu Cugnot / European Union

Seuraavat europarlamenttivaalit järjestetään ensi toukokuussa, sunnuntaina 25.5.2014. Tuttuun tapaan vaaleissa voi äänestää myös ennakkoon. Ennakkoäänestys on kotimaassa 14.–20.5.2014.

Kaikista jäsenmaista valitaan yhteensä 751 jäsentä Euroopan parlamenttiin. Isoista maista valitaan enemmän edustajia kuin pienistä. Suomesta valitaan 13 edustajaa.

Suomalaiset europarlamentaarikot vuosina 2009–2014

Edelliset Euroopan parlamenttivaalit olivat viisi vuotta sitten. Silloin suomalaiset valitsivat 13 europarlamentin jäsentä.
Europarlamentin jäseniä sanotaan joskus mepeiksi. Mepit edustavat eri puolueita.

Suomen Keskustan ehdokkaista menivät läpi Anneli Jäätteenmäki, Riikka Pakarinen ja Hannu Takkula. Myös Kansallinen Kokoomus sai kolme ehdokasta läpi. He olivat Ville Itälä, Sirpa Pietikäinen ja Eija-Riitta Korhola. Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen ehdokkaista valituiksi tulivat
Liisa Jaakonsaari ja Mitro Repo.

Sari Essayahin taustapuolue on Suomen Kristillisdemokraatit.
Carl Haglundin puolue taas on Suomen ruotsalainen kansanpuolue. Satu Hassi ja Heidi Hautala valittiin Vihreä liiton ehdokkaina ja Timo Soini Perussuomalaisten listalta.

Edustajissa on tapahtunut muutoksia

Kun Timo Soini vuonna 2011 valittiin Suomen eduskuntaan,
hän jätti paikkansa europarlamentissa. Hänen tilalleen parlamenttiin tuli seuraavaksi eniten ääniä saanut saman puolueen edustaja, joka on Sampo Terho.

Kaksi europarlamentaarikkoa on jättänyt tehtävänsä, koska heidät on valittu Suomen hallituksen ministereiksi. Heidi Hautalan tilalle europarlamenttiin tuli Tarja Cronberg.
Carl Haglundin tilalle parlamenttiin nousi Nils Torvalds.

Vuonna 2012 Ville Itälä jätti paikkansa europarlamentissa,
koska hän sai tärkeän viran EU:ssa. Hänen tilalleen europarlamenttiin nousi Petri Sarvamaa.

Teksti Jaana Teräväinen / Leija 6/2013