Näin Suomi itsenäistyi
![](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2017/11/itsen%C3%A4isyyssenaatti_sis%C3%A4lt%C3%B6.png)
Itsenäisyyssenaatti. Klikkaa kuvaa, niin näet sen isompana. Kuva Eric Sundström Helsingin kaupunginmuseo.
Suomi itsenäistyi sata vuotta sitten. Sitä ennen Suomi oli ollut ensin Ruotsin vallan alla, sitten osa Venäjää.
Suomi liitettiin Ruotsin vallan alta osaksi Venäjää vuonna 1809. Suomi sai itsehallinnon. Silloin suomalaiset saivat itse päättää monista omista asioistaan.
Venäjä halusi kuitenkin 1800-luvun lopulla lakkauttaa Suomen itsehallinnon. Tämä voimisti suomalaisten halua päästä vapaaksi ja itsenäiseksi maaksi Venäjän vallan alta.
Venäjällä työväestö teki vallankumouksen keväällä ja syksyllä 1917. Maan johtaja, keisari eli tsaari, syrjäytettiin vallasta.
Venäjästä tuli Neuvosto-Venäjä. Tämä tarjosi suomalaisille mahdollisuuden itsenäistymiseen.
Suomi antoi itsenäisyysjulistuksen
Suomeen muodostettiin porvarillinen senaatti eli hallitus, jota johti P. E. Svinhufvud. Siinä olivat mukana kaikki porvarilliset puolueet, mutta ei sosialidemokraattien edustajia. Tätä senaattia kutsutaan myös itsenäisyyssenaatiksi, koska se antoi eduskunnalle Suomen itsenäisyysjulistuksen.
Porvaristo halusi, että suomalaiset julistavat itse oman maansa itsenäiseksi. Työväestön eli sosialidemokraattien vastaesitys oli, että Suomi toteuttaisi itsenäistymisen neuvottelemalla siitä Neuvosto-Venäjän hallituksen kanssa.
Lopulta joulukuun 6. päivänä 1917 eduskunta hyväksyi Svinhufvudin senaatin itsenäisyysjulistuksen äänin 100 – 88.
Porvaristo kannatti esitystä ja sosialidemokraatit vastustivat. Kuitenkin kaikki puolueet halusivat, että Suomi itsenäistyisi. Puolueet olivat vain eri mieltä siitä, millä tavalla itsenäisyys toteutettaisiin.
Itsenäisyysjulistuksessa todettiin muun muassa seuraavaa:
- Suomen eduskunnalle on annettu käsiteltäväksi ehdotus, jonka mukaan Suomesta tulee itsenäinen maa.
Itsenäisyysjulistuksessa sanotaan myös näin:
- Nyt on Suomen kansa ottanut kohtalonsa omiin käsiinsä. Vuosisatoja kestänyt vapauden kaipuumme on nyt toteutettava. Suomen kansan on astuttava muiden maailman kansojen rinnalle itsenäisenä kansakuntana.
Suomesta tuli itsenäinen maa
Näin Suomesta tuli itsenäinen maa, ja joulukuun kuudetta päivää alettiin juhlia Suomen itsenäisyyspäivänä.
Suomen itsenäistyminen herätti vuonna 1917 julkisuudessa vain vähän huomiota. Siitä oli lehdissä vain pieniä juttuja. Hallitus ei halunnut asialle suurta huomiota, koska se paljastaisi jyrkät erot, jotka eduskunnassa itsenäistymisen keinoista vallitsivat.
Neuvosto-Venäjä tunnusti Suomen itsenäisyyden
Suomen itsenäistyminen edellytti, että muut maailman maat tunnustavat maan itsenäistymisen.
Siksi Suomi kääntyi ensiksi Ruotsin ja Saksan puoleen ja pyysi niitä tunnustamaan Suomen itsenäisyyden.
Ruotsi ja Saksa ilmoittivat, että Neuvosto-Venäjän ensin täytyy tunnustaa Suomen itsenäisyys. Siksi Suomesta lähti Svinhufvudin johtama lähetystö Pietariin. Sen tehtävänä oli pyytää Neuvosto-Venäjää virallisesti tunnustamaan Suomen itsenäisyys.
Neuvosto-Venäjän hallitus tunnusti 31.12.1917 Suomen itsenäisyyden. Svinhufvud tapasi pikaisesti Pietarissa Neuvosto-Venäjän johtajan Leninin. Kun Neuvosto-Venäjä oli tunnustanut Suomen itsenäiseksi maaksi, miehet kättelivät toisiaan
ja Lenin kysyi Svinhufvudilta: “Oletteko nyt tyytyväisiä?”
“Kiitos, kyllä olemme”, Svinhufvud vastasi.
Tämän jälkeen myös muut maat tunnustivat Suomen itsenäisyyden.
Testaa tietosi
Nyt olet lukenut tietoa Suomen itsenäisyydestä. Haluatko testata, mitä muistat? Tee tietovisa Suomen itsenäistymisestä.
Pääset tietovisaan Suomen itsenäisyydestä tästä linkistä (www.verneri.net/selko).
Teksti: Pertti Rajala
Julkaistu Leija-lehdessä 6/2017