Ehdolla eduskuntaan

Helsinkiläinen Sami Helle oli vuonna 2023 ehdolla eduskuntavaaleissa.

Vernerin toimitus kysyi Helteeltä viisi kysymystä vaaleista.

Miksi olet ehdolla eduskuntavaaleissa?

Olen ehdolla kehitysvammaisten ihmisten oikeuksien puolesta.

Miksi olet ehdolla juuri Keskusta-puolueessa?

Siitä on parikymmentä vuotta, kun kävin puolueiden vaaliteltat läpi. Keskustan teltalla mulle sanottiin, hyvää päivää Sami. Mut otettiin heti vastaan Samina.

Mulla on lievä kehitysvamma, mutta mä olen Sami.

Mihin asioihin haluat vaikuttaa?

Mulla on vaaleissa kolme teema.

Ensinnäkin meitä kehitysvammaisia ihmisiä koulutetaan paljon, mutta ei työllistetä. Se on epäkohta.

Toinen on se, että meidän palveluita kilpailutetaan, mutta meitä ei oteta mukaan tekemään päätöksiä palveluista. Ei kuunnella sitä, mitä me oikeasti tarvitaan.

Kolmas teema on tasa-arvo. Meitä kaikkia pitäisi kohdella ihmisinä, eikä sen mukaan, ollaanko me erityisryhmää vai ei.

Miten parantaisit kehitysvammaisten ihmisten asemaa kansanedustajana?

Parantaisin työn saatavuutta, että kehitysvammaisilla ihmisillä olisi töitä.

Vähentäisin byrokratiaa, joka vaikeuttaa kehitysvammaisten ihmisten elämää.

Vaikuttaisin siihen, että yhteiskunta oikeasti hyväksyisi sen, että täällä meidän ihanassa maailmassa on erilaisia ihmisiä.

Meillä kaikilla on omat haasteemme. Mutta ei aina pitäisi korostaa niitä haasteita.

Miksi juuri sinua kannattaa äänestää?

Jos haluatte eduskuntaan ihmisen, joka vie teidän asioita eteenpäin, niin tässä on aito vaihtoehto.

Mä istun alas ihmisten kanssa ja kuuntelen kunnolla, mitkä ne ihmisten ongelmat on.

Jos haluatte ratkaisuja teidän ongelmiin, kannattaa valita mut. Mä tiedän, mistä mä puhun.

Eduskuntaan tarvitaan ihminen, joka on itse kokenut ne samat asiat.

Millaisen ohjeen annat Vernerin lukijalle, joka pohtii ryhtymistä ehdokkaaksi vaaleissa?

Kannattaa ensin miettiä, mitkä on ne omat arvot, jotka on itselle tärkeitä.

Tutustu myös eri puolueisiin. Ota asioista selvää selkokielellä, hyödynnä selkokieltä.

Sen jälkeen ota rohkeasti yhteyttä eri puolueisiin. Se vaatii vaan rohkeutta!

Myös muhun voi ottaa yhteyttä sähköpostilla tai Facebookissa. Sitä vartenhan mä tätä teen.

Teksti ja kuva: Jenni Sipilä