Presidentinvaalit

Presidentinlinna Helsingissä
Suomen kansalaiset valitsevat tasavallan presidentin vaaleissa kuuden vuoden välein.
Seuraavat presidentinvaalit ovat tammi-helmikuussa 2024.
Äänestämällä vaikutat siihen, kuka hoitaa presidentin tehtäviä seuraavat kuusi vuotta.
Presidentin tehtävät
Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä hallituksen kanssa.
Presidentti vahvistaa lait, jotka eduskunta on hyväksynyt.
Presidentti nimittää pääministerin ja muut ministerit tehtäväänsä. Lisäksi hän nimittää tuomarit ja eräät korkeat virkahenkilöt.
Presidentti päättää sodasta ja rauhasta. Hän tarvitsee kuitenkin päätökselle eduskunnan suostumuksen.
Kuka saa äänestää?
Sinä voit äänestää presidentinvaaleissa,
- jos olet Suomen kansalainen ja
- jos olet täyttänyt 18 vuotta viimeistään vaalipäivänä.
Ketä voit äänestää?
Voit äänestää ehdokasta, jonka puolueet tai valitsijayhdistykset ovat asettaneet ehdolle.
Presidenttiehdokkaat ovat ehdolla koko maassa, joten voit äänestää ketä ehdokasta haluat.
Jokaisella ehdokkaalla on oma numero. Ehdokkaiden numerot ovat esillä äänestyspaikoilla ja äänestyskopissa.
Saat ehdokkaista tietoa esimerkiksi lehdistä, televisiosta ja netistä.
Yksi tai kaksi äänestystä
Presidentinvaalissa voi olla kaksi äänestystä.
Jos yksi ehdokas saa ensimmäisessä äänestyksessä
enemmän kuin puolet äänistä, hänet valitaan suoraan presidentiksi.
Toinen äänestys järjestetään, jos kukaan ehdokas ei saa
ensimmäisessä äänestyksessä yli puolia äänistä. Toinen äänestys järjestetään niiden kahden ehdokkaan välillä, jotka saivat ensimmäisessä äänestyksessä eniten ääniä.
Voit äänestää vaalipäivänä tai ennakkoon
Voit äänestää presidentinvaalissa vaalipäivänä tai ennakkoon.
Ensimmäisen äänestyksen vaalipäivä on sunnuntai 28.1.2024. Ennakkoäänestys on Suomessa 17.–23.1.2024.
Mahdollisen toisen äänestyksen vaalipäivä on sunnuntai 11.2.2024. Ennakkoäänestys on 31.1.–6.2.2024.
Näin äänestät
Kun menet äänestämään, ota mukaasi henkilöllisyystodistus.
Henkilöllisyystodistuksia ovat esimerkiksi
- passi
- henkilökortti
- ajokortti.
Äänestyspaikassa sinua odottaa vaalivirkailija. Hän tarkistaa ensin henkilöllisyystodistuksesta henkilöllisyytesi ja antaa sinulle äänestyslipun.
Sen jälkeen menet täyttämään äänestyslipun äänestyskoppiin. Kirjoita äänestyslippuun selvästi sen ehdokkaan numero, jota äänestät.
Palaa sitten äänestyslipun kanssa vaalivirkailijan luo. Älä näytä kenellekään, minkä numeron kirjoitit äänestyslippuun.
Katso video Näin äänestät ennakkoon:
Katso video Näin äänestät vaalipäivänä:
Lähde ja lisätietoa selkokielellä: Presidentinvaali 2024 (selkokeskus.fi)
Kuva: Istock