Vaikuttajakahvit
Pitääkö työstä saada palkkaa? Haluatko lisää mahdollisuuksia harrastaa tai osallistua?
Nämä ovat asioita, joihin sinä voit vaikuttaa.
Kerro päättäjille, mikä sinulle on tärkeää. Kerro, minkä pitää muuttua. Järjestä vaikuttajakahvit!
Vaikuttajakahveilla tapaat päättäjiä ja juttelet sinulle tärkeistä asioista.
Vaikuttajakahvit eivät ole viralliset, vaan rennot. Päättäjien kanssa voidaan juoda kahvit tai käydä vaikkapa kävelyllä.
- Näin järjestätte vaikuttajakahvit
- Päättäkää aiheet
- Valitkaa päättäjät
- Etsikää yhteystiedot
- Ottakaa yhteyttä päättäjiin
- Päättäkää aika ja paikka
- Kutsukaa muita mukaan
- Valmistautukaa etukäteen
- Menkää kahveille!
Näin järjestätte vaikuttajakahvit
Voit järjestää vaikuttajakahvit yhdessä vaikkapa kavereiden kanssa.
Kerätkää yhteen porukka kehitysvammaisia henkilöitä, jotka haluavat kertoa mielipiteensä ja vaikuttaa päätöksentekoon.
Vaikuttajakahvien suunnittelu kannattaa aloittaa pienellä porukalla. Kutsukaa lisää osallistujia mukaan sitten, kun tilaisuuden päivämäärä on sovittu.
Päättäkää aiheet
Miettikää, mihin haluatte vaikuttaa, mitä haluatte muuttaa. Mitkä aiheet ovat teille tärkeitä?
Vaikuttajakahvien aiheita voivat olla vaikkapa
- asuminen
- työllistyminen
- harrastaminen.
Valitkaa päättäjät
Miettikää, ketkä tekevät päätöksiä asioissa, joihin haluatte vaikuttaa.
Päättäjiä ovat esimerkiksi
- kunnanvaltuutetut
- vaaliehdokkaat
- kunnan tai kaupungin työntekijät.
Etsikää yhteystiedot
Etsikää päättäjien yhteystiedot.
Voitte soittaa esimerkiksi kunnan tai kaupungin puhelinvaihteeseen.
Kunnan valtuustossa sihteeri voi välittää viestinne eteenpäin. Valtuuston puheenjohtajaan tai kunnanvaltuutettuihin voi myös ottaa suoraan yhteyttä.
Eduskuntavaalien tai kuntavaalien aikaan kannattaa ottaa yhteyttä eri puolueiden piiritoimistoihin oman vaalipiirin alueella.
Voitte pyytää yhteystietojen etsimiseen myös apua.
Ottakaa yhteyttä päättäjiin
Ottakaa päättäjiin yhteyttä vaikkapa sähköpostilla tai kirjeellä.
Voitte käyttää apuna seuraavaa mallia:
Hei!
Olemme porukka kehitysvammaisia henkilöitä.
Haluaisimme järjestää kanssanne Vaikuttajakahvit.
Haluamme vaikuttaa päätöksiin, jotka koskevat meitä. Haluamme kertoa, mikä meille on tärkeää.
Voit lukea vaikuttajakahveista lisää Verneri.netistä: verneri.net/selko/yhteiskunta/vaikuttajakahvit
Mikä olisi teille sopiva aika ja paikka?
Ystävällisin terveisin,
(Lisätkää tähän nimenne ja yhteystietonne)
Päättäkää aika ja paikka
Järjestäkää tapaaminen paikassa, jonne päättäjien on helppo tulla. Näin saatte tilaisuuteen enemmän osallistujia.
Kahvit voi juoda sisällä tai ulkona. Tai päättäjien kanssa voi käydä vaikkapa kävelyllä.
Jos olette taitavia käyttämään tietokoneita, tapaamisen voi järjestää pienellä porukalla verkkokokouksena.
Kutsukaa muita mukaan
Kutsukaa mukaan monipuolinen porukka. Silloin keskusteluun tulee monta näkökulmaa.
Pyytäkää mukaan myös vaikeasti vammaisia henkilöitä. Heidän ajatuksensa jäävät usein kuulematta, kun asioista päätetään.
Voitte käyttää apuna seuraavaa kutsupohjaa:
Tule mukaan Vaikuttajakahveille!
Vaikuttajakahvit on tilaisuus, jossa kehitysvammaiset ihmiset ja päättäjät tapaavat.
Tapaamisessa pääset kertomaan asioista, jotka ovat sinulle tärkeitä.
Aika: (täydentäkää tapahtuman päivämäärä ja kellonaika)
Paikka: (täydentäkää tapahtuman paikka)
Kiinnostuitko?
Ilmoittaudu mukaan: (täydentäkää yhteystietonne)
Valmistautukaa etukäteen
Pohtikaa etukäteen, mitä haluatte sanoa päättäjille.
Jokainen voi miettiä esimerkiksi seuraavia asioita:
- Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä?
- Mitä asioita haluat muuttaa?
- Missä asioissa päättäjät ovat mielestäsi onnistuneet?
Kirjoita tai piirrä paperille muutama asia tai mielipide, jonka ainakin haluat sanoa. Ota paperi mukaan tapaamiseen muistilapuksi.
Voitte pyytää valmistautumiseen apua vaikkapa tukihenkilöltä.
Menkää kahveille!
Tavatkaa hyvissä ajoin ennen vaikuttajakahvien alkua. Käykää yhdessä läpi, miten tilaisuus etenee.
Sopikaa, kuka ohjaa ihmisiä toistensa luo. Tämä on erityisen tärkeää, jos osallistujia on paljon.
Tilaisuuden voi aloittaa toivottamalla osallistujat tervetulleeksi.
Jos tapaamisella on aihe, kertokaa se osallistujille.
Keskustelu sujuu hyvin, kun kaikki muistavat LOVIT-säännön (Tikoteekki).
Sen voi lukea ääneen tilaisuuden alussa.
LOVIT-sääntö:
- Ole läsnä, keskity toiseen ihmiseen.
- Odota ja kuuntele, mitä hänellä on asiaa.
- Vastaa hänelle.
- Mukauta ilmaisuasi. Käytä selkeitä sanoja ja kieltä.
- Tarkista, että kumpikin ymmärtää.
Muistakaa, että te olette tilaisuuden päähenkilöitä. Puhukaa rohkeasti mielipiteistänne ja kokemuksistanne.
Tukihenkilöt voivat auttaa, jos te pyydätte tukea.
Nauttikaa tilaisuudesta, jonka olette itse järjestäneet!
Teksti: Laura Päiväpuro, Kehitysvammaliitto, 2020