Sinä päätät
Itsemääräämisoikeus on ihmisoikeus, joka kuuluu kaikille. Jokaisella on oikeus päättää omista asioistaan.
Sinulla on oikeus päättää esimerkiksi siitä
- missä ja miten asut
- kenen kanssa seurustelet
- millaista työtä teet
- mitä harrastat.
Päätöksiä ei tarvitse tehdä yksin
Omista asioista päättäminen ei ole aina helppoa. Onneksi päätöksiä ja valintoja ei tarvitse tehdä yksin. Päättämiseen voi saada apua ja tukea.
Voit saada tukea esimerkiksi
- perheenjäseniltä
- ystäviltä
- naapureilta
- avustajilta
- ohjaajilta
- sosiaalityöntekijältä.
Voit saada päättämiseen monenlaista tukea.
Toiset ihmiset voivat auttaa esimerkiksi
- etsimään tietoa
- ymmärtämään vaikeita asioita
- miettimään valintojen seurauksia
- pohtimaan erilaisten ratkaisujen hyviä ja huonoja puolia.
Tietoa ymmärrettävässä muodossa
Asioita on vaikea päättää, jos niistä ei tiedä tarpeeksi. Siksi on tärkeää, että saat riittävästi tietoa sinulle tärkeistä asioita.
On tärkeää, että saat tietoa siitä, millaisia vaihtoehtoja sinulla on.
Sinulla on oikeus saada tietoa esimerkiksi siitä,
- millaisia asumisen vaihtoehtoja sinulla on
- mitä voit opiskella
- millaista työtä voit tehdä
- miten voit tutustua ihmisiin
- mitä voit harrastaa
- millaisiin palveluihin sinulla on oikeus.
Sinulla on oikeus saada tietoa juuri sinulle sopivassa muodossa. Voit saada tietoa esimerkiksi selkokielellä tai kuvilla tuettuna.
Oikeus tehdä huonoja päätöksiä
Päätöksien tekeminen ei ole aina helppoa. Kaikki tekevät joskus huonoja valintoja ja vääriä päätöksiä. Niistä oppii.
Onneksi päättämistä voi myös opetella. Voit harjoitella päättämistä esimerkiksi kavereiden, läheisten ihmisten ja ohjaajien kanssa.
Teksti: Jenni Sipilä, 2023