Oman elämän suunnittelu

Tässä Vernerin osiossa on harjoituksia ja kysymyksiä, joiden avulla voit miettiä omaa elämääsi.

Sinä olet oman elämäsi paras asiantuntija. Tiedät itse, millaista on juuri sinulle hyvä elämä. Sinulla on oikeus tehdä omaa elämääsi koskevia päätöksiä. Tällaista oman elämän miettimistä ja suunnittelua kutsutaan yksilökeskeiseksi suunnitteluksi.

Oman elämän asiantuntijaksi tuleminen vaatii harjoittelua. Jos et ole tottunut suunnittelemaan elämääsi, se ei haittaa, vaan voit harjoitella sitä. Voit miettiä ja pohtia omaa elämääsi tämän osion harjoitusten avulla.

Sinun ei tarvitse miettiä elämääsi yksin. Perheenjäsenesi, ystäväsi ja muut sinulle läheiset ihmiset voivat auttaa sinua. Läheiset ihmiset ovat tärkeitä, kun haluat saavuttaa sinulle tärkeitä asioita. He voivat esimerkiksi pohtia yhdessä sinun kanssasi, miten voit tehdä muutoksia elämässäsi ja miten pääset eteenpäin asioissa, jotka ovat sinulle tärkeitä. Läheiset voivat auttaa sinua elämään sellaista elämää kuin itse haluat.

Voit käydä asioita läpi sinulle läheisen ihmisen kanssa kahden kesken. Joitakin asioita voitte käsitellä ryhmässä, jossa on sinulle läheisiä ihmisiä.

Harjoitusten tekeminen

Tässä osiossa on kolme harjoitusta:

Kaikkia harjoituksia ei tarvitse tehdä kerralla. Voit tehdä harjoituksia silloin, kun se sopii sinulle.

Sinun kannattaa tallentaa tekemäsi harjoitukset omalle tietokoneellesi tai tulostaa ne. Voit myös tehdä harjoitukset myöhemmin uudelleen.

Jos haluat, voit näyttää harjoituksia läheisillesi ja keskustella tehtävistä läheistesi kanssa. Sinä saat kuitenkin itse päättää, kenelle näytät tehtäväsi.

Lähde: Minun suunnitelmani -kansio