Kehitysvammaisuus
Kuinka paljon kehitysvammaisia on Suomessa ja onko vieraissa maissa ollenkaan kehitysvammaisia?
Vastaus:
Arvioidaan, että Suomessa on noin 40 000 ihmistä, joilla on kehitysvamma. Myös muissa maissa on kehitysvammaisia ihmisiä.
Kehitysvammaisuus tarkoittaa sitä, että ihmisellä on vaikeuksia oppia ja ymmärtää uusia asioita. Kehitysvammaisuus voi johtua erilaisista asioista. Sen takia myös kehitysvammoja on erilaisia. Toiset niistä rajoittavat ihmisen toimintaa enemmän ja toiset vähemmän.
Kehitysvammaisuus
Mikä on kehitysvamma? Voiko ihminen olla henkisesti kehitysvammainen? Minusta tuntuu, että olen.
Vastaus:
Kehitysvammaisuus tarkoittaa sitä, että ihmisellä on vaikeuksia oppia ja ymmärtää uusia asioita. Kehitysvammaisuus voi johtua erilaisista asioista. Sen takia myös kehitysvammoja on erilaisia. Toiset niistä rajoittavat ihmisen toimintaa enemmän ja toiset vähemmän.
Olemme kaikki erilaisia. Meillä jokaisella on erilaisia vahvuuksia ja kykyjä. Kehitysvammaisilla ihmisillä on samat oikeudet kuin muillakin ihmisillä. He voivat myös osallistua yhteiskunnan toimintaan samalla tavalla kuin muutkin.