Mitä tarkoittaa “Pidä tunkkis”?
Mitä Kerttu tietää siitä sanajutusta pidä tunkkis?
Vastaus:
Luulen, että ”pidä tunkkis” liittyy vitsiin, jonka minäkin olen kuullut. Muistaakseni myös Kummelissa on ollut sketsi, joka on tehty tästä vitsistä.
Vitsiä kerrotaan vähän eri tavalla eri paikoissa, mutta tässä on yksi versio.
Mies ajaa hiekkatietä pitkin maaseudulla. Kello on paljon, ja kotiin on vielä pitkä matka. Yhtäkkiä miehen autosta menee rengas rikki. Miehellä on vararengas mukana, mutta ei tunkkia, jolla autoa nostetaan vähän ilmaan renkaanvaihtoa varten.
Mies miettii ensin, että pitääkö hänen kävellä pitkä matka kotiin asti.
Hän huomaa, että vähän matkan päässä on talo. Mies ilahtuu, koska talosta hän saa ehkä lainaan tunkin.
Mies lähtee lainamaan siis tunkkia. Kun hän on kävellyt lähemmäksi taloa, hän huomaa, että talon ikkunat ovat pimeät. Mies alkaa epäröidä. Hän miettii, suuttuvatko ihmiset, jos hän menee lainaamaan tunkkia. Ehkä ihmiset eivät halua lainata tunkkia tuntemattomalle ihmiselle. Hän miettii myös, herättääkö hän vahingossa lapset unilta. Talossa voi olla myös vihainen koira, joka voi hyökätä kimppuun.
Mies miettii näitä asioita, kun hän kävelee lähemmäksi taloa. Hän tulee vihaiseksi, kun hän ajattelee, että ihmiset eivät ehkä halua auttaa häntä. Kun hän on lähellä taloa, hän on jo niin vihainen, että heittää pienen kiven ikkunaan ja huutaa: ”pidä tunkkis!” ja kääntyy pois.
Vitsin idea on, että mies uskoo, että ihmiset ovat ilkeitä eivätkä halua auttaa. Hän on niin varma tästä, ettei edes kysy apua. Sen sijaan hän sanoo, ettei tarvitse tunkkia, vaikka oikeasti tietenkin hän tarvitsee sitä. Tästä vitsistä on jäänyt tällainen lentävä lause elämään, jota voidaan käyttää muuallakin kuin vitsissä.