Hei
Yhdyntä on yksi tapa harrastaa seksiä. Yhdynnässä voi nauttia toisen ihmisen läheisyydestä ja kokea seksuaalista mielihyvää.
Yhdynnässä voi olla monella eri tavalla.
Emätinyhdynnässä mies työntää peniksensä naisen emättimeen ja liikuttelee penistä edestakaisin emättimessä.
Anaaliyhdynnässä mies liikuttelee penistä toisen peräaukossa.
Yhdynnässä voi olla eri asennoissa. Paras yhdyntäasento löytyy kokeilemalla ja harjoittelemalla.
Ennen yhdyntää tarvitaan usein läheisyyttä ja koskettelua kiihottumiseen. Kiihottuminen lisää seksuaalista nautintoa.
Kun ihminen kiihottuu, sukuelinten verenkierto lisääntyy. Tämä saa aikaan esimerkiksi peniksen jäykistymisen. Ja naisen sukuelinten turpoamisen ja kostumisen.
Jos tunnelma on hyvä, yhdyntä voi päättyä orgasmiin ja siemensyöksyyn.
Yhdynnän pitää aina olla vapaaehtoista ja siihen tarvitaan aina
molempien suostumus. Yhdyntä pitää keskeyttää, jos jompikumpi niin haluaa.
Nainen voi tulla yhdynnässä raskaaksi. Myös seksitaudit voivat tarttua yhdynnyssä.
Kondomi suojaa raskaudelta ja seksitaudeilta.
Lue lisää seksistä ja yhdynnästä Seksuaalisuudesta selkokielellä -sivuilta (www.seteke.fi)