Olet tässä:
 

Kysymykset ja vastaukset

Tälle sivulla on seksuaalineuvojan aikaisempia vastauksia. Kysymykset on jaettu eri aiheisiin. Valitse listasta sinua kiinnostava aihe.

  • Siemensyöksyn pidättäminen

    7.8.2026

    Onko huono tapa runkata niin, että ei anna siemensyöksyä tulla? Kannattaako aina välillä antaa siemensyöksyn tulla, niin kuin olen tehnyt?

    Vastaus

    Hei

    Tämä ei ole huono tapa. Mutta siemensyöksyn kannattaa antaa tulla aina välillä.

    Jos siemensyöksyä pidättelee, kiveksissä voi tuntua painetta tai jomotusta. Tämä menee yleensä ohi joko ajan kanssa tai siemensyöksyn jälkeen.

  • En enää kiihotu

    6.8.2026

    Hei!

    Olen 45-vuotias mies. Minua mietityttää, miksi minä en enää kiihotu ollenkaan seksuaalisesti?

    En saa erektioita koskaan, edes aamuerektioita ei enää ole. Aikaisemmin sellainen oli usein.

    Tämän vuoksi en myöskään itsetyydytä. En tunne kiinnostusta sitä kohtaan lainkaan.

    Miksi minua ei enää nykyään tee mieli seksi, eikä se kiinnosta minua ollenkaan?

    Vastaus

    Hei

    Seksuaalinen kiinnostus vaihtelee elämän eri vaiheissa. Kiinnostuksen väheneminen on siis tavallista.

    Jos seksuaalinen kiinnostus ja erektiot ovat loppuneet kokonaan, suosittelen ottamaan yhteyttä lääkäriin.

    Seksuaalista kiinnostusta ja erektioita voivat vähentää esimerkiksi

    • hormonitoiminnan muutokset
    • jotkin sairaudet
    • stressi
    • uupumus
    • masennus
    • ahdistus
    • muut kuormittavat elämäntilanteet.

    Joskus syitä on useita yhtä aikaa.

    Jos lääkäri ei löydä syytä muutoksiin, voi keskustelu seksuaalineuvojan, seksuaaliterapeutin tai muun mielenterveyden ammattilaisen kanssa auttaa.

     

  • Seksipalvelujen ostaminen

    6.8.2026

    Onko väärin, jos harkitsee seksipalveluiden ostamista?

    Vastaus

    Hei

    Ei ole väärin harkita seksipalveluiden ostamista.

  • Sperman pesu kädestä

    6.8.2026

    Lähteekö sperma käsistä pois pelkällä vesipesulla? Onko vaarallista, jos runkatessa antaa spermat tulla käteen?

    Vastaus

    Hei

    Yleensä sperma lähtee käsistä pelkällä vesipesulla.

    Ei ole vaarallista, jos antaa spermojen tulla käteen.

  • Siittiöiden eläminen mukissa

    5.8.2026

    Onko mukissa enää siittiöitä, kun huuhtelin sen kylmällä vedellä?

    Jos mukin pesee kuumalla pesuohjelmalla, onko tämän jälkeen vaaralllista juoda mukista?

    Tarvitseeko mukia hävittää?

    Vastaus

    Hei

    Mukissa ei ole enää siittiöitä, jos huuhtelit sen hyvin kylmällä vedellä.

    Mukista ei ole vaarallista juoda sen jälkeen, kun sen on pessyt pesukoneessa.

    Mukia ei tarvitse hävittää.

  • Imettämisen lopettaminen

    5.8.2026

    Tarvitseeko heteron lopettaa munan imettämistä toisella miehellä?

    Vastaus

    Hei

    Jos molemmat haluavat suuseksiä, sitä ei tarvitse lopettaa.

    Tärkeintä on, että seksiin on suostumus ja se tuntuu molemmista mukavalta.

    Seksitaudit tarttuvat myös suuseksissä. Kondomi suojaa seksitaudeilta.

  • Pieruja seksin aikana

    5.8.2026

    Jos naiselta tulee seksin aikana pieruja, mistä voi tietää, onko se peppupieru vai pimppipieru?

    Vastaus

    Hei

    Pimppipierun voi erottaa peppupierusta esimerkiksi hajusta.

    Seksin aikana emättimeen voi mennä ilmaan. Kun tuo ilma tulee emättimestä ulos, se voi kuulostaa pierulta. Nämä pimppipierut eivät yleensä haise.

    Joskus voi olla vaikea tietää, onko pieru peppupieru ja pimppipieru.

  • Kullin imeminen

    5.8.2026

    Onko epänormaalia, että heterotkin käyvät imemässä kullia, kun mieli tekee?

    Vastaus

    Hei

    Tämä ei ole epänormaalia.

    Tärkeintä suuseksissä on, että molemmat haluavat sitä. Seksiin pitää aina olla molempien suostumus eli lupa.

    Seksitaudit tarttuvat myös suuseksissä. Kondomi suojaa seksitaudeilta.

  • Verta ensimmäisellä kerralla

    5.8.2026

    Kun sain pillua ensimmäisen kerran, niin sen tytön pillusta tuli vähän verta. Sitä hän kai säikähtikin.

    Onko tämä ihan normaalia ensimmäisellä kerralla?

    Vastaus

    Hei

    Tämä on normaalia.

    Ensimmäisessä yhdynnässä emättimestä voi tulla vähän verta. Tämä johtuu emättimen limakalvon venymisestä tai pienestä repeämästä.

    Kaikilla verta ei kuitenkaan tule.

  • Voimakas tunne

    5.8.2026

    Kun sain pillua ensimmäisen kerran, niin sen tytön tissit tuntuivat hyvin voimakkaasti.

    Onko se ihan normaalia ensimmäisellä kerralla?

    Vastaus

    Hei

    Tämä on ihan normaalia.

    Ensimmäisellä kerralla seksissä monet asiat voivat tuntua voimakkaasti.