Olet tässä:
 

Alapää kipeä seksin jälkeen

Onko normaalia kun harrastaa seksiä, että alapää tulee kipeäksi?

Vastaus

Tavallinen syy alapään kipuun on se, että yhdyntä on aloitettu ennen kuin naisen emätin on ollut joustava ja kostunut.

Naisen emätin laajenee ja kostuu, kun nainen kiihottuu. Siksi ennen yhdyntää kannattaa käyttää aikaa esileikkiin. Esileikki voi olla esimerkiksi suutelua ja eri paikkojen hyväilyä ja koskettelua.

Toinen keino on käyttää liukuvoidetta. Liukuvoide on liukastetta. Se estää haavaumien syntymistä alapäähän.

Myös kondomit ja alapään pesuun tarkoitetut pesuaineet voivat joskus aiheuttaa kirvelyä alapäässä.

Alapään kivut voivat johtua myös hiivatulehduksesta.

Hiivatulehduksen tavallisia oireita ovat

  • alapään kirvely ja kutina
  • alapään haavaumat ja punoitus
  • naisilla vaalea, tuoksuton, kokkaremainen valkovuoto.

Hiivatulehdukseen ei yleensä liity muita oireita, kuten kuumetta, alavatsakipuja tai virtsaamisvaikeuksia.

Alapään kivut voivat johtua myös sukupuolitaudeista.

Lue lisää sukupuolitaudeista Seteken selkokielisiltä sivuilta (www.seteke.fi)

Jos epäilet hiivatulehdusta tai sukupuolitautia, käy lääkärissä.

Voit muutenkin ottaa yhteyttä terveyskeskukseen ja kysyä neuvoa.

Lue myös lisää seksistä Seteken selkokielisiltä sivuilta (www.seteke.fi)