Lapsi
Voiko alaikäiset saada lapsia?
Vastaus
Kyllä alaikäinen eli alle 18-vuotias voi tulla raskaaksi ja synnyttää lapsen.
Nuoret voivat tulla raskaaksi, kun heistä on tullut sukukypsiä. Nuorista tulee sukukypsiä murrosiässä.
Vanhemmuus on kuitenkin vaativaa kenelle tahansa. Siksi nuoren pitää miettiä, onko hän vielä valmis vanhemmaksi. Asiasta kannattaa jutella luotettavien ihmisten kanssa.
Jos harrastaa seksiä, raskaaksi tulemisen voi estää erilaisilla ehkäisymenetelmillä. Kondomi on hyvä ehkäisyväline. Se estää raskauden ja suojaa sukupuolitaudeilta.