Onko terveellistä tyydyttää itseään, jos on kipeänä ja alapäähän koskee?
Itsetyydytys on normaalia ja se on turvallista. Itsetyydytystä harrastetaan omassa rauhassa. Hyvä paikka sille on oma huone, oma sänky tai suihku. Tärkeintä on se, että on yksin ja saa nauttia omassa rauhassa. Itsetyydytyksen haitta voi olla se, että alapään iho menee rikki tai iho tulee muuten kipeäksi. Tähän voi olla avuksi liukuvoide. Liukuvoide on liukaste, jota käyttämällä alapään ja käden iho eivät hankaa toisiaan.
Jos sinun alapää on kipeä, kannattaa pitää itsetyydytyksestä taukoa ja käydä lääkärissä kertomassa asiasta. Alapään kipu pitää hoitaa ensin pois. Sitten voit taas jatkaa itsetyydytystä.