Olet tässä:
 

Pia: Autismikirjo ja mittarit

Minä olen autisti ja olen sitä mieltä, että elämässä pitää olla erilaisia mittareita.

Lentokoneen ohjaamossa on paljon erilaisia mittareita eri asioille, joita pitää tarkkailla lentäessä. Esimerkkejä: polttoaineen määrän mittari, lentokorkeuden mittari ja nopeusmittari.

Autistinen henkilö voi mitata esimerkiksi tehtävään kulunutta aikaa munakellolla. Tai hän voi miettiä vaikka iloisuuden tai surullisuuden tunteita asteikolla 1-5. Ja esimerkiksi aktiivisuusmittarilla voi mitata omaa liikkumista.

Mitä asioita vaan voi oikeastaan mitata. Mittaamalla voi huomata esimerkiksi edistymistä jonkun taidon opettelussa.

Kannattaa kokeilla!

Kirjoittaja: Pia

Kommentit
Kirjoittanut Minna
Onko autismi sellaisia, että on tarkka ja tykkää laskea tai mitata ja tehdä muutenkin tarkasti asiat oikein, vaikka juuri mittaamalla aikaa? Mittarit ja kyselyt ovat mieleen somessa ja viihtyy yksin? Tykkään kankaista ja tykkään väreistä. Kaikenlainen näpertely käsitöissä on mukavaa.
Kommentoi
Jos haluat kertoa mielipiteesi kirjoituksesta, kirjoita se kommentti-kenttään ja paina lähetä-nappia.

Kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.