Saako kehitysvammainen aikuinen tehdä lapsia?
Hei! Onko totta, että kehitysvammaiset ihmiset eivät saa tehdä lapsia? Minusta ei. Kyllä kehitysvammaiset saavat tehdä lapsia. Oletko samaa mieltä kanssani? Kukaan ei usko minua. Minulla on sanottu, etteivät kehitysvammaiset saa tehdä lapsia, että laki kieltää kehitysvammaisia tekemästä lapsia.
Vastaus:
Kyllä kehitysvammaiset aikuiset saavat tehdä lapsia. Laki ei kiellä sitä. Kaikilla on myös oikeus haaveilla omasta lapsesta.
Lapsen tekemiseen liittyy paljon vastuuta ja työtä. Jos suunnittelee oman lapsen tekemistä, pitää miettiä, pystyykö varmasti huolehtimaan lapsesta koko loppuelämän ajan.
Kehitysvammainen vanhempi tarvitsee yleensä paljon tukea ja apua lapsesta huolehtimiseen. Jos suunnittelee oman lapsen tekemistä, kannattaa selvittää etukäteen, mistä apua voisi saada.