Pia: Mitä on politiikka?
Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista.
Yhteisiä asioita hoidetaan maan sisällä ja kansainvälisestä eli maat hoitavat asioita yhdessä.
Yhteisiä asioita hoidetaan kansainvälisesti esimerkiksi järjestöissä:
- Yhdistyneet kansakunnat eli YK edistää rauhaa ja ihmisoikeuksia
- UNICEF hoitaa lasten asioita
- Maailman terveysjärjestö WHO edistää terveyttä.
Suomessa politiikkaa tekevät yhdessä presidentti ja puolueet.
Puolueet yrittävät muuttaa yhteiskuntaa omien ajatustensa ja mielipiteidensä mukaiseksi.
Puolueet miettivät ratkaisuja yhteisiin asioihin, kuten
- työhön ja ihmisten toimeentuloon
- terveydenhoitoon
- koulutukseen.
Puolueet miettivät myös sitä, mihin yhteistä rahaa käytetään. Tätä kutsutaan talouspolitiikaksi.
Suomessa järjestetään vaaleja, joissa suomalaiset valitsevat poliitikkoja esimerkiksi eduskuntaan, kuntien ja kaupunkien valtuustoihin sekä aluevaltuustoihin. Eduskunnassa ja valtuustoissa poliitikot päättävät yhteisistä asioita.
Eri puolueilla on vaaleissa omia ehdokkaita. Vaaleissa voit äänestää sitä ehdokasta, jonka haluat päättämään yhteisistä asioista.
Saat tietoa puolueiden ja ehdokkaiden ajatuksista ja mielipiteistä lehdistä, televisiosta ja somesta. Voit myös tavata ehdokkaita esimerkiksi vaalitilaisuuksissa.
Kirjoittaja: Pia
Lue myös: Näin vaikutat