Avotyötoiminta
![Avotyössä keittiötyöt ovat yleisiä.](https://verneri.net/selko/wp-content/uploads/2010/01/avoty%C3%B6_sis%C3%A4lt%C3%B6.jpg)
Avotyössä keittiötyöt ovat yleisiä.
Avotyötoiminta on työtoimintaa tavallisilla työpaikoilla.
Avotyö on usein keittiötyötä tai siivoustyötä. Avotyöntekijöitä on myös avustavissa tehtävissä
- kaupoissa
- päiväkodeissa
- hoivakodeissa.
Avotyötoiminnasta ei makseta palkkaa
Avotyötoimintaa järjestävät kunnat. Avotyöntekijä ei ole työsuhteessa, eikä avotyöstä makseta palkkaa. Avotyöstä maksetaan työosuusrahaa 0-12 euroa päivässä. Keskimäärin avotyöstä maksetaan 7 euroa päivässä.
Avotyötoiminnan työaika vaihtelee. Avotyöntekijä voi työskennellä osan viikosta työpaikalla ja osan viikosta työ- tai toimintakeskuksessa.
Avotyönohjaaja tukee avotyöntekijää työhön liittyvissä asioissa.
Teksti: Jenni Sipilä, 2010
Kuva: iStockphotos