Kuka päättää minun tienaamista rahoista?

Käyn avotöissä ja saan siitä hiukan rahaa tililleni. Kuka sinun mielestäsi saa päättää niiden rahojen käytöstä: minä, vanhemmat ja ryhmäkodin ohjaajat? Minusta minä saan itse päättää, mitä ostan niillä rahoilla. Muut sanovat että en saa. Kuitenkin kyseessä on vain melko pieni raha, vain vähän yli 20 euroa kuussa. Enkä minä käytä sitä tyhmiin ostoksiin, enkä joka kuukausi käytä sitä ollenkaan.

Vastaus:

Kysyin asiaa Kehitysvammaisten Tukiliiton lakimieheltä Tanja Salismalta. Hän vastasi näin:

Saat päättää itse siitä, miten käytät avotyöstä saamasi rahan eli työosuusrahan. Jos haluat, voit avata oman pankkitilin työosuusrahalle.

Edunvalvoja ei päätä rahoista, jotka olet itse ansainnut. Jos työosuusraha ei riitä tarpeellisiin menoihin, edunvalvojan pitää antaa sinulle myös käyttörahaa.

Sinulla on oikeus päättää itse työosuusrahasta ja käyttörahasta. Joskus kannattaa kuitenkin jutella luotettavan ihmisen kanssa siitä, miten rahat kannattaa käyttää.