Kehitysvammainen asperger
Mulla diagnosoitiin asperger ala-asteella ja kehitysvammaiseksi mut todettiin yläasteella oppimisongelmien takia. Tarvitsen myös tukea arkisissa asioissa ja senkin takia mulla on kehitysvammadiagnoosi. Oon itse lukenut ettei kehitysvamma ja asperger voi olla yhtä aikaa. Onko mitään tietoa siitä paljonko Suomessa on ihmisiä, joilla on kehitysvamma ja asperger yhtä aikaa? Mun mielestäni oireeni sopii paremmin autismiin ja itse puhun muille lievästä autismista.
Vastaus:
Kehitysvamma ja autismi ovat tosiaan kaksi eri asiaa.
Kehitysvamma tarkoittaa vaikeutta oppia ja ymmärtää uusia asioita. Kehitysvammainen ihminen tarvitsee muita enemmän aikaa uusien asioiden oppimiseen.
Autismi on aivojen kehityksen häiriö. Autistisen ihmisen voi olla vaikea käyttäytyä samalla tavalla kuin muiden. Hänen voi olla vaikea ilmaista tunteita. Hänen voi olla vaikea puhua.
Hänen voi olla vaikea ymmärtää puhetta tai sanoa mitä tarkoittaa. Hän voi tehdä asiat eri tavalla kuin muut.
Autistisen ihmisen aistit voivat toimia liian voimakkaasti tai liian heikosti.
Ihmisellä voi olla sekä kehitysvamma että autistinen kehityshäiriö.
Autistisella ihmisellä ei kuitenkaan aina ole kehitysvammaa. Eikä kehitysvammaisella ihmisellä aina ole autistista häiriötä.
Siihen en osaa vastata, kuinka monella suomalaisella on sekä kehitysvamma että autistinen häiriö.
Olipa ihmisellä minkälainen vamma tahansa, hän on aina omanlaisensa yksilö. Tärkeintä on, että tuntee itse itsensä. On tärkeää tietää, millaisissa asioissa on hyvä ja millaisissa asioissa tarvitsee muiden ihmisten apua ja tukea. Meistä jokainen tarvitsee muiden ihmisten apua.
Minusta on hienoa, että tunnet oireesi noin hyvin. Voit itse päättää, miten kuvailet niitä muille ihmisille.