Pia: Eli siis mitä…?
Autistina joudun käyttämään aikaa sen pohtimiseen, miten saan tietoa erilaisten tilanteiden toimintamalleista.
En aina ymmärrä asiayhteydestä, mitä jokin merkitsee käytännön tasolla.
Esimerkki:
Mitä Maisa-sovelluksen merkintä ”lääkärin konsultaatio” tarkoittaa? Soittaako lääkäri minulle? Viestiikö lääkäri Maisa-sovelluksen kautta? Vai jotakin muuta?
Useassa tilanteessa onkin hyödyllistä kysyä: Mitä asia tarkoittaa käytännössä?
Yksi kysymys, monta käyttöyhteyttä!
Peter Vermeulen näkee autismin kontekstisokeutena. Konteksti tarkoittaa asiayhteyttä.
Minusta osuvampi kuvaus autismin haasteista olisi toimintamallien sokeus.
Kirjoittaja: Pia