Ulkonäkö ja kehitysvamma

Miksi monet ihmiset ajattelevat, että ruma tai muuten omituisen näköinen ihminen on kehitysvammainen?

Minulla on oireyhtymä, jonka vuoksi olen erikoisen näköinen ja minä tiedän sen itsekin. Siihen oireyhtymään saattaa liittyä kehitysvamma, mutta aina ei liity. Minulla on itsellä oppimisvaikeuksia, mutta ei kehitysvammaa. Olen kuuleman mukaan “normaalin älykkyyden” alarajoilla.

Miksi monet tuntemattomat ihmiset ajattelevat, että koska olen ruma, niin olen automaattisesti vaikeasi kehitysvammainen. Monet ovat yllättyneet, kun ymmärrän puhetta, osaan puhua itse ja osaan esimerkiksi lukea tai kirjoittaa hyvin.

Vastaus:

On paljon ihmisiä, jotka eivät tunne kehitysvammaisia ihmisiä. Ja moni ihminen ei tiedä, mitä kehitysvamma tarkoittaa. Siksi heillä voi olla vääriä luuloja kehitysvammaisuudesta.

Toisaalta jokainen ihminen on yksilö eli omanlaisensa. Se, että ihmisillä on vaikkapa kehitysvamma, ei kerro paljonkaan siitä, millainen ihminen hän on. Jokainen meistä näyttää omanlaiseltaan. Jokainen meistä osaa erilaisia asioita.