Omista asioista päättäminen

Mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa, että mitä on omien asioiden päättäminen ja kuka päättää omista asioistaan?

Minä ainakin päätän joistain asioista itse ja toisista asioista en. Päätän että mitä vaatteita laitan aamulla päälle, mutta en sitä, mitä toimintakeskuksessa on ruokana. Vaikka päätän itse, että mitä vaatteita käytän, niin en voi käyttää talvella vain shortseja ja t-paitaa tai kesällä pipoa, hansikkaita ja toppahousuja.

Vastaus:

Itsemääräämisoikeus tarkoittaa sitä, että kaikilla ihmisillä on sama oikeus päättää itseään koskevista asioista.

Esimerkiksi vammaisella ihmisellä on sama oikeus kuin muilla päättää omista asioistaan. Vamma voi kuitenkin vaikuttaa ihmisen kykyyn tehdä päätöksiä. Siksi vammaisella ihmisellä on oikeus saada tukea päätöksien ja valintojen tekemiseen.

Ympäröivä maailma ja muut ihmiset vaikuttavat siihen, millaisia päätöksiä voit tehdä.

Ihan kuten kirjoitit, sinulla on oikeus päättää mitä puet päällesi. Mutta jos puet talvella sortsit ja t-paidan, sinulle tulee kylmä. Sää ja vuodenaika vaikuttavat siis siihen, millaisia päätöksiä voit tehdä.

Ja ihan kuten kirjoitit, et voi yksin päättää mitä ruokaa toimintakeskuksessa on, koska ruoka on muillekin kuin sinulle. Voit kuitenkin kertoa toimintakeskukselle, millaisia ruokia toivoisit. Ja jos toimintakeskuksessa on tarjolla erilaisia ruokia, voit valita mitä niistä syöt.

Lue myös Tommi Kivimäen blogi-kirjoitus aiheesta.

Omista asioista päättäminen

Saako kehitysvammainen aikuinen päättää itse mistään omista asioistaan? Minä en ainakaan saa. Melkein kaikkeen pitää kysyä lupaa. Joskus tuntuu, että mitään ei saa tehdä ilman lupaa tai tulee rangaistus. Edes vessassa ei kai saisi käydä, jos ei ole lupaa.

Vastaus:

Kyllä kehitysvammaisen aikuisen pitäisi saada päättää omista asioistaan. Voisitko jutella asiasta niiden ihmisten kanssa, joilta sinun pitää pyytää lupaa? Voisit kertoa heille, miltä sinusta tuntuu. Kerro, että haluaisit päättää enemmän omista asioistasi.

Vernerin selkosivuilla on harjoituksia ja kysymyksiä, joiden avulla voit suunnitella omaa elämääsi. Harjoitusten avulla voit miettiä, mitkä asiat ovat elämässäsi hyvin ja mitä haluaisit muuttaa. Suunnittelusta on apua, jos haluat päättää enemmän omista asioistasi.

Oman elämän suunnitteluun liittyviä harjoituksia.

Omista asioista päättäminen

Moikka Kerttu, eikö pidäkin kehitysvammaisen aikuisen ihmisen saada päättää omista asioista, että päättää mitä tekee tai mitä ei tee?

Vastaus:

Olen samaa mieltä, jokaisen aikuisen ihmisen pitää saada päättää omista asioistaan.

Joskus päätöksen tekemiseen tarvitsee paljon tietoa. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun pitää päättää asumisesta ja asumispalveluista. Silloin voi tarvita apua ja tukea.  Tukena päätöksen teossa voi olla esimerkiksi tukihenkilö tai joku läheinen ihminen. Aina on kuitenkin tärkeää, että ihminen on itse mukana suunnittelemassa ja päättämässä omista asioistaan.