Pia: Autismi ja tuen tarve
Olen onnekas, kun minulla on vammaisten sosiaalityöntekijä, joka ymmärtää tapani ajatella.
Teen kaavioita ja ajatuskarttoja eri järjestelmistä.
Ajattelen kuin insinööri tai tutkija lääkäri. Myös sosiaalisesta todellisuudesta eli ihmisten välisistä suhteista ja yhteiskunnan toiminnasta.
Minun haasteeni on etenkin kodinhoito. En esimerkiksi tiedä, mikä määrä ja laatu siivoamista on tarpeeksi hyvä. Kodinhoito myös kuormittaa minua paljon.
Alan saada tähän vaikeuteeni tukea sosiaaliohjaajilta.
Mietin, miten sosiaaliohjaaja oivaltaa vaikeuteni.
Tuli mieleen vertaus:
Autistiselle henkilölle ihmisten väliset suhteet ja yhteiskunnan toiminta voivat olla yhtä vaikeita ymmärtää kuin IKEA:n huonekalujen kokoamisohjeet muille.
Kaipaan kodinhoidon pohtimista yhdessä ja yhteistyötä. En halua käskyjä ”Tee näin ja näin”.
Näillä pohdinnoilla tuen vastaanottamiseen!
Kirjoittaja: Pia