Hyvää oloa arjen pienistä hetkistä
Haluan jakaa teille kokemuksiani mielen hyvinvoinnista.
Hyvä olo rakentuu pienistä, arkisista hetkistä. Myös avun saaminen ajoissa on tärkeää.
Olen saanut apua
Olen saanut vaikeuksiini apua. Olen siitä todella kiitollinen.
Olen saanut tukea avohoidosta, mielialapoliklinikan omalta hoitajalta ja ryhmäterapian hoitajilta.
Haluan sanoa heille ison kiitoksen, he ovat auttaneet minua todella paljon. Kun onnistun jossain, heiltä saatu tsemppi auttaa jaksamaan ja voimaan paremmin.
Olen käynyt mielialapoliklinikalla yksilöterapiassa kerran viikossa. Samana päivänä minulla on myös ryhmäterapia.
Ryhmässä käymme läpi erilaisia aiheita ja saamme kotitehtäviä. Ne auttavat minua pohtimaan omia tunteitani ja arkea.
Ryhmäterapiassa olen saanut vertaistukea muilta nuorilta ja aikuisilta. On ollut huojentavaa huomata, etten ole yksin ongelmieni kanssa. On myös muita, jotka kokevat samanlaisia asioita.
Parempaa huolta itsestä
Olen huomannut, että hyvä olo ei synny yhdestä suuresta muutoksesta, vaan monista pienistä asioista arjessa.
Vuosi 2026 on minulle uudenlainen alku. Olen luvannut pitää parempaa huolta itsestäni.
Olen murehtinut liikaa läheisteni ja ystävieni asioita ja unohtanut itseni. Nyt harjoittelen sitä, että pysähdyn kuuntelemaan myös omia tarpeitani.
Terveelliset elämäntavat
Olen lisännyt arkeeni liikuntaa ja kiinnittänyt enemmän huomiota siihen, mitä syön.
En pyri täydellisyyteen. Herkuttelu on välillä sallittua, eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä. Armollisuus itseä kohtaan on ollut tärkeä osa muutosta.
Vaikeita päätöksiä
Matkani kohti parempaa oloa on sisältänyt myös vaikeita päätöksiä.
Olen joutunut luopumaan ihmissuhteista, jotka veivät enemmän voimia kuin antoivat.
Kaikki vanhat ystävyydet eivät tuoneet minulle hyvää oloa. Niihin liittyi erimielisyyksiä ja ongelmia.
Haluan ympärilleni rauhaa, ymmärrystä ja hyvää oloa. Se on täysin sallittua.
Puhuminen auttaa
Myös oma parisuhteeni on minulle tärkeä.
Nykyään pidämme kumppanin kanssa parisuhteesta parempaa huolta. Olemme alkaneet puhua asioista avoimemmin. Puhumme myös ikävistä ja vaikeista asioista.
Olemme opetelleet kuuntelemaan toisiamme ja ymmärtämään toistemme näkökulmia.
Vaikka parisuhteessa tulee välillä riitoja, se ei tarkoita heti sitä, että pitäisi erota. Riidat kuuluvat ihmissuhteisiin.
Usein asioista puhuminen auttaa ja selkeyttää tilannetta. Jos tuntuu, ettei pysty keskustelemaan kahdestaan, kannattaa pyytää avuksi joku luotettava henkilö.
Rytmiä päivätoiminnasta
Arkeeni tuo rytmiä ja sisältöä päivätoiminta, jossa käyn kolmena päivänä viikossa. Päivätoiminnassa saan tekemistä ja näen ihmisiä. Se tuo vaihtelua ja merkitystä elämään.
Sohvaryhmässä saan olla oma itseni
Käyn joka viikko myös sohvaryhmässä, jossa tutustun uusiin ihmisiin. Pelaamme yhdessä bingoa ja biljardia ja teemme ruokaa. Tunnelma on lämmin ja turvallinen.
Sohvaryhmässä on mukavat ohjaajat, joiden kanssa voi jutella mistä tahansa. On tärkeää, että on paikka, jossa saa tulla kuulluksi ja olla oma itsensä.
Rakastan valokuvaamista
Myös valokuvaaminen tuo minulle hyvää oloa. Valokuvaaminen on minulle tapa tuoda esiin omaa itseäni ja luovuuttani.
En ole ammattikuvaaja, mutta haaveeni on, että voisin joskus harrastaa valokuvausta enemmän tai jopa opiskella sitä.
Rentoutuksessa saan pysähtyä
Lisäksi minulle on tuonut paljon hyvää oloa rentoutus.
Rentoutuksen aikana saan pysähtyä ja käydä asioita päässäni läpi rauhassa. Rentoutuksen ansiosta olen oivaltanut monia asioita itsestäni ja elämästäni.
Minä olen tärkeä
Kaikki nämä asiat yhdessä tuovat minulle hyvää oloa. Ne muistuttavat siitä, että minäkin olen tärkeä.
Hyvä olo rakentuu pienistä ja arkisista hetkistä. Juuri niissä hetkissä opettelen pitämään itsestäni parempaa huolta.
Pyydä apua
Monella nuorella ja aikuisella on paha olla. Jos tukea ei saa ajoissa, olo voi pahentua.
Toivon, että ihmiset saisivat apua aikaisemmin. Kun apua saa ajoissa, se voi auttaa jaksamaan ja parantaa elämänlaatua.
Sanon kaikille teille, joilla on paha olla, hakekaa rohkeasti apua. Se ei ole heikkoutta.
Jos et pysty hakemaan apua yksin, pyydä tukea joltain turvalliselta aikuiselta. Älä jää yksin synkkien ajatusten kanssa.
Me kaikki olemme arvokkaita ihmisiä.