Juha: Matka Lappiin
Kävin äidin ja isän kanssa Lapissa heinä-elokuun vaihteessa.
Ensin ajoimme Viitasaaren kautta Kalojoelle, jossa kävimme isän kanssa ihastelemassa meren rantaa. Kävimme myös kahvilassa.
Yövyimme rivitaloasunnossa. Seuraavana päivänä ajoimme Hailuodon kautta Ouluun. Siellä viivyimme yhden yön. Hotellihuone muistutti laivan hyttiä.
Matkalla Muonioon kävimme Ylitorniolla syömässä ja Napapiirillä jäätelöllä. Ostin sieltä lappipaidan.
Isä kuvasi minut Lapin sodan muistomerkillä. Kävimme Haaparannassa Ruotsin puolella.
Muoniossa yövyimme Harriniva-hotellissa. Kävimme myös Muonionjoella.
Seuraavana päivänä kävimme Karesuvannossa ja taas Ruotsin puolella. Tiet olivat huonossa kunnossa.
Seuraavana päivänä ajoimme Kilpisjärvelle. Yövyimme Saana-tunturin juurella kaksi yötä. Päästyämme perille kävimme ravintolassa syömässä poropullia.
Torstaina aamulla teimme patikkaretken. Iltapäivällä lähdimme käymään Skibottenissa, Norjassa. Pysähdyimme Jäämeren rannalle syömään välipalaa. Sitten ostimme jäätelöt. Sitten palasimme Kilpisjärvelle.
Seuraavana päivänä ajoimme Muonion ja Levin kautta Pokkaan. Siellä pysähdyimme kahville ja söimme lohileivät. Yövyimme hotellissa Inarijärven rannalla.
Seuraavana aamuna kävimme saamelaismuseo Siidassa ja tutustuimme saamelaisten historiaan. Näimme heidän vanhoja talojaan ja kokeilimme isän kanssa suopungin heittoa.
Ivalossa pysähdyimme jäätelölle. Sen jälkeen kävimme Kaunispään huipulla ja söimme äidin kanssa porokeitot. Sitten kirjauduimme hotelliin ja menimme lepäämään.
Muut päivät menivät rauhallisesti. Menimme Tankavaaralle Kultamuseoon. Siellä oli esillä kultakaivostoiminnan historiaa. Se oli todella mielenkiintoista.
Maanantaina kävimme patikoimassa 10 kilometrin lenkin Urho Kekkosen kansallispuistossa. Tiistaina lähdimme kohti Kuusamoa.
Matka oli antoisa. Suosittelen Lappia kaikille.
Kirjoittaja: Juha
