Pia: Fysiikkaa!
Olen autistinen henkilö ja tällä hetkellä erityisiä kiinnostuksiani ovat sellonsoitto ja fysiikka.
Rakastin peruskoulussa fysiikkaa. Arvosana oli aina 10.
Lopetin fysiikan opiskelun lukiossa yhden kurssin jälkeen, kun sain vain 9. Uskomatonta täydellisyyden tavoittelua!
Mutta rakkaus fysiikan ilmiöihin ja kaavoihin on jatkunut koko elämäni ajan ja huipentui sähköalan opintoihin.
Nyt olen jättänyt autismiteoriat taakseni ja keskityn selloon ja fysiikkaan.
Sellonsoittokin on fysiikkaa!
Kyselin tekoälyltä aiheesta: Sellon ääni on kielten värähtelyä, vahvistamista kaikukopassa ja ilmanpaineen vaihtelua niin, että syntyy ääni ja kuuloaistimus.
Isäpuoleni opetti työkseen sähköalaa. Hänen kanssaan voin miettiä sähköalan asioita. Nyt mietin, voisiko radion toimintaperiaatetta soveltaa energian siirtoon sähköverkossa. Sain tähän tsempit isäpuoleltani.
Tutustu fysiikan ilmiöihin Papunetissa selkokielellä (papunet.net)
Kehitysvammaliiton Opike-kaupasta voit ostaa Päivänselvää: fysiikka ja kemia – kirjan, jos aiheet kiinnostavat!
Kirjoittaja: Pia