Juha: Muistokirjoitus Eila Roineesta
Näyttelijä Eila Roine syntyi 26. marraskuuta vuonna 1931 Turussa.
Hänen vanhempansa olivat Eero Roine ja Sylvi Raunio. Hänen sisaruksiansa ovat Olavi Liisa ja Esko Roine.
Eila Roineen äiti Sylvi Raunio oli myös näyttelijä Eilan syntymään asti. Varhaislapsuutensa Eila vietti perheensä kanssa.
Eilan perhe muutti Tampereelle vuonna 1936. Koulu ei Eilaa kiinnostanut. Hän viihtyi mieluummin teatterissa. Hän kävi katsomassa isän näytelmiä.
Eila pääsi Eino Salmelaisen iltanäyttelijäkouluun vuonna 1949. Siellä toimittiin lähinnä avustajina. Eila halusi teatterikouluun, mutta Eino Salmelainen ei päästänyt. Hän pystyi omien sanojen mukaan opettamaan saman mitä Teatterikoulukin.
Roine näytteli Tampereen työväen teatterissa vuosina 1951-1994. Sen jälkeen hän vieraili TTT:n näytelmissä. Hän teki myös pieniä elokuvarooleja ja näytteli tv-sarjoissa.
Vuosina 1996-2013 hän juonsi Pikku Kakkosta.
Suosittelen katsomaan Eila Roineen muistoksi Yle Areenasta ohjelmia, joissa hän on esiintynyt.
Kirjoittanut: Juha